I fredags kunde vi avslöja, med hjälp av siffror från Google Ads-experten Karl Lindberg, att den kinesiska e-handlaren och shoppingappen Temu är mycket aggressiv när det kommer till att synas i Sverige just nu.
LÄS ÄVEN: Experten varnar för Temu i Sverige: “Hyperaggressiva”
Då talade vi om betald marknadsföring, men Temu är tydligen också väldigt duktiga på att synas organiskt.
Jorge Castro, SEO-expert på Growth Marketing, har dykt ner i Temus intåg i Sverige och han talar om en “uppseendeväckande tillväxt”.
Temus snabba tillväxt är beundransvärd, men det är nyckelfaktorer som behöver beaktas. För närvarande får de majoriteten av sin trafik från varumärkesrelaterade sökord, över 20 000 sökningar per månad, säger Jorge Castro.
Han har analyserat Temu med hjälp av SEO-verktyget Semrush och det ska visa en ökning på över 1 000 procent i organiska besökare. Temu har gått från noll till 25 000 besökare per månad.
Den stora frågan är hur deras kurva kommer att se ut inom de kommande tolv månaderna. Google massindexerar just nu alla deras URL:er. Min prognos är att de kommer att nå över 100 000 besökare per månad inom en snar framtid.
Jorge Castro tror även att deras aggressiva betalda strategi kommer att boosta det organiska.
Företagets beslut att spendera stort på paid marketing kommer troligtvis att driva ytterligare tillväxt och göra dem till en större aktör på den svenska marknaden, ta bara en titt på Shein som gick från cirka 9 000 besökare i månaden, september 2019, till att nu i september 2023 nästan ligga på 390 000, säger Jorge Castro.