H&M-konkurrenten Inditex, med bland annat Zara, Massimo Dutti och Pull & Bear i portföljen, visar upp starka siffror för årets första sex månader.
LÄS ÄVEN: H&M:s miljardvinst överraskade alla – nu rusar aktien
Försäljningen ökade med 14 procent jämfört med samma period i fjol och uppgick till 16,85 miljarder euro. Lite drygt 201 miljarder svenska kronor. Samtidigt redovisar det spanska klädbolaget återigen ett starkt resultat på sista raden.
Fin start på andra halvåret
Rörelseresultatet steg med 30 procent, jämfört med första halvåret 2022, till 3,16 miljarder euro. Vilket motsvarar 37,7 miljarder kronor. Nettovinsten landade på 2,51 miljarder euro, cirka 30 miljarder kronor.
Vår och sommarkollektionerna har tagits emot mycket väl av våra kunder. Något som inneburit en väldigt tillfredsställande utveckling både i butik och online. Försäljningen var positiv inom alla geografiska områden och inom alla koncept, säger Óscar García Maceiras, vd för Inditex, i en kommentar.
Koncernen passade även på att släppa sina siffror för perioden 1 augusti till 11 september, och Inditex har fått en fin start på det andra halvåret. Under perioden ökade försäljningen med 14 procent, räknat i fasta valutor.