Network of Design, NOD, grundades för drygt tre år sedan och har sedan dess hunnit köpa upp åtta välkända svenska designvarumärken, däribland Grythyttan, Byarums Bruk och String. NOD är i sin tur en del av investmentbolaget Altors portfölj.
Nu har man slagit till på ännu ett bolag och den här gången är det fråga om matthandlaren, tillika e-handlaren och hovleverantören Kasthall, som säljer riktigt lyxiga lyxmattor. De billigaste mattorna går loss på mellan 10 000 och 15 000 kronor medan de riktiga dyrgriparna kan kosta uppåt 60 000 kronor.
Ska till Asien
E-handlaren, grundad i västgötska Kinna, exporterar runt 65 procent av sina mattor till utlandet – och har i dag showroom i New York, Milano, Stockholm och Malmö.
Med hjälp av NOD kan vi accelerera in på andra marknader. Man kan till exempel tänka sig att vi kan komma in i Asien snabbare och starkare än vi hade haft möjlighet till på egen hand, säger Kasthalls vd Johan Bergh till Di Digital, som var först med att rapportera om uppköpet.
Vad NOD köper Kasthall för har inte offentliggjorts.