ANNONS

Avskalad och responsiv kassa lyfte m-handeln

Avskalad och responsiv kassa lyfte m-handeln

Användandet av smartphones för att handla på nätet ökar snabbt. Något som gör att det blir allt viktigare för e-handlare att mobilanpassa kassan, och erbjuda kunderna de populäraste betalsätten för att öka sin marknadsandel. Men även för att inte riskera att tappa försäljning.

ANNONS

I takt med att andelen besökare från mobila enheter ökar blir det allt viktigare för e-handlare att mobilanpassa sin kassa, både för att behålla och öka sin försäljning. Det visar en undersökning som e-handelsleverantören E37 gjort.

E37 undersökte effekten av att mobilanpassa kassan för tre etablerade e-handlare som använder deras e-handelssystem. Bland annat införde man en ny responsiv kassasida med kassa- och betalningslösningen Klarna Checkout.

Fokus låg också på ett avskalat gränssnitt där navigationsmenyer, länkar och grafiska element som inte har med orderläggningen att göra döljs när man går till kassan. Något som ska ge färre distraktioner och ett rakare flöde mot köpets slutförande.

– Vår undersökning visar en signifikant ökning av konverteringsgraden i alla tre webbshoparna. Förbättringen är logiskt nog störst för besökare med smartphones 50-71 procent, men resultatet är även positivt för besökare med surfplattor och vanliga datorer 10–32 procent, säger Fredrik Karlsson, VD på E37.

Ökade med 247 procent

Butikerna det gäller är Lampan.se, Lännasport.se samt Leila Lindholms konceptbutik på nätet, Leilasgeneralstore.se. Alla shoparna hade tidigare en traditionell, ej responsiv kassa där ordinarie sidhuvud och navigationsmenyer var med. Betalsätt var Klarna Faktura och vanlig kortbetalning.

För Lampan.se har andelen besökare med mobila enheter ökat från 43 procent till 53 procent under det senaste året, och att erbjuda dessa kunder en bra köpupplevelse är allt viktigare för att behålla tillväxten.

Testet genomfördes under perioden september-november och jämfördes med samma period förra året. Under perioden ökade konverteringen för smartphones med 50 procent, surfplattor 22 procent och desktop med 26 procent.

Den totala intäkten från kunder med smartphones har under samma period ökat med 247 procent. En kombinerad effekt av både fler besökare, högre ordervärden och högre konverteringsgrad.

– Vi har fått mycket positiv respons efter förändringen. Kassans flöde är så enkelt och tydligt att man tar sig igenom orderläggningen med minsta möjliga motstånd på både mobiltelefon och dator. E37 tillsammans med Klarna Checkout ger oss tekniska förutsättningar för att fortsätta växa och slå försäljningsrekord för fjärde året i följd, säger Anders Sjöberg, en av Lampans ägare.

En spännande milstolpe

Leilasgeneralstore.se är en av de webbshoppar hos E37 som alltid haft högst andel mobila besökare och här såg man en ännu större konverteringsökning när det gäller smartphones, 71 procent. Under september uppnåddes dessutom en spännande milstolpe då mer än hälften av alla köp, 50,3 procent, gjordes från mobila enheter, smartphones och surfplattor.

Jämfört med samma månad föregående år har även andelen besökare med mobiltelefon till Leilas nätbutik ökat från 27,6 procent till 41,4 procent, och intäkterna från dem har ökat med 133 procent.

– Detta visar att mobilanpassning av just kassan har en enorm betydelse för att driva lönsam e-handel. Det är svårt att tänka sig någon annan enskild optimeringsåtgärd som kan höja konverteringsgraden, och därmed försäljningen, lika dramatiskt i en webbshop, säger Fredrik Karlsson.



Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap