ANNONS

ICA:s e-handel ökade med 48 procent under första halvåret

ICA:s e-handel ökade med 48 procent under första halvåret
Per Strömberg, VD ICA-gruppen

Men kommer inte i närheten av utvecklingen hos Apotek Hjärtat som närapå dubblar sin e-handelstillväxt.

ANNONS

När ICA i morse släppte sina siffror för årets andra kvartal, samt det första halvåret 2017, stod det snabbt klart att det är fortsatt ljusa tider för den svenska livsmedelsjätten. Koncernens omsättning steg under Q2 till 27,2 miljarder kronor, vilket är en ökning med 3,7 procent jämfört med samma period förra året. Samtidigt steg koncernens rörelseresultat (EBITDA) från 1,5 till 1,6 miljarder.

"Vår e-handel ökar kraftigt"

ICA redovisar inga separata omsättningssiffror för sin e-handelsverksamhet, men lyfter ändå fram sin onlineförsäljning som en av företagets mer framgångsrika delar. Efter årets första sex månader ska 200 ICA-butiker vara “aktiva med e-handel”, och ett stort antal butiker erbjuder enligt ICA nu också tjänsten ICA Matkassen. Totalt ökade ICA:s e-handel under kvartalet med 46 procent, medan ökningen för halvåret nådde upp till 48 procent.

- Vi ser bra resultat från det vi gör, exempelvis det nyss genomförda prisinitiativet på egna märkesvaror, och vår e-handel inom ICA Sverige fortsätter att öka kraftigt, 48 procent under första halvåret, skriver VD:n Per Strömberg i bolagets kvartalsrapport.

Men även om ICA:s e-handel alltså verkar ha vuxit planenligt, är e-handelsutvecklingen långt ifrån lika stark som den hos Apotek Hjärtat, som ingår i ICA-koncernen sedan 2015. Företagets omsättning ökade från drygt 3,2 till knappt 3,3 miljarder kronor under det andra kvartalet, samtidigt som rörelseresultatet (EBITDA) steg från 157 till 171 miljoner kronor.

Ökade dubbelt så mycket som marknaden

Något som berodde inte minst på Apotek Hjärtats e-handel, som nära dubblade sin omsättning under kvartalet.

- Apotek Hjärtat förbättrar resultatet och har även en god tillväxt i försäljningen. Framför allt utvecklas Apotek Hjärtat väl i jämförelse med våra traditionella apotekskonkurrenter. Vi har också en kraftig tillväxt i vår e-handel som ökade med 94 procent i kvartalet mot marknadens 55 procent, skriver Per Strömberg.

Under resten av året ska ICA arbeta med en “fortsatt utveckling av e-handelskanalen”, men går inte in på några detaljer om hur planerna ser ut.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se