MWH of Swedens idé om sköna businesskläder verkar ha slagit an. Bolaget har lockat flera branschprofiler att investera genom åren. Och under 2023 ser försäljningen ut att ha fått något av ett genombrott.
Efter att ha omsatt 2,8 miljoner kronor, med en förlust på 1,1 miljoner, under 2022 ska tillväxttakten för i år just nu ligga på 100 procent.
2023 kommer bli det första året som vi kan leverera produkter under hela året, då vi drabbades av många förseningar i produktionen under lanseringsåren 2021/2022, säger Maria Seraki, vd och grundare på MWH of Sweden, i ett uttalande och fortsätter:
Förhoppningsvis kommer vi kunna se en stark tillväxt även under denna höst. För trots det ekonomiska läget ser vi att kunder väljer att investera i sköna kostymer som är etiskt producerade i Europa, vilket är väldigt glädjande.
En annan förklaring till att fler varor nu lämnar hyllorna är att man fått fäste även utomlands.
Vi ser ett stadigt ökande intresse från bland annat Nederländerna och Danmark och kommer växla upp takten där ytterligare under hösten, säger Michelle Malm, e-handelschef.
Bolaget bedriver idag främst försäljning genom sin egen nätbutik, men man finns även hos MQ Marqet och har B2B-försäljning. Nu är det dock snart dags för nästa kliv i det fysiska rummet, då man öppnar en pop-up i Åhléns City i Stockholm, mellan 26 september och 8 oktober.
Vi vet att det är otroligt värdefullt för kunderna att prova våra kostymer i fysisk butik och träffa oss personligen för att få veta mer om MWHs story. Just därför är vi extra glada över detta samarbete och möjligheten att sprida vårt varumärke till fler kvinnor som vill vara välklädda och bekväma, säger Charlotte Berlevik, CMO på MWH.
LÄS ÄVEN: Miljonregn över startupen för sköna businesskläder