ANNONS

Matsmart lämnar marknaden - grundaren slutar som VD

Karl Andersson (t.v), grundare, och Peter Beckius, vd pĂĄ Matsmart

"Aldrig ett lätt beslut".

ANNONS

Matsmart stuvar om i toppen. Grundaren Karl Andersson har delat vd-uppdraget med Peter Beckius, men lämnar nu rollen. Nu väntar en plats i styrelsen istället. Han kommer också att jobba operativt med att stötta ledningen.

Vårt bolag växte fram för tio år sedan, från riktiga gräsrotsobservationer kring hur ineffektivt matsystemet är. Att vi sedan har lyckats bygga upp ett internationellt bolag handlar ur mitt perspektiv väldigt mycket om att vi kunnat övertyga fantastiska personer att jobba för vår vision. Otroligt duktiga människor som jobbat outtröttligt under de nio år som vår e-handel varit öppen. En av de här människorna som klivit in genom dörrarna till Matsmart är Peter. Jag känner mig väldigt trygg med att lämna över ledarskapet till honom, säger Karl Andersson i ett uttalande.

Men Matsmart slutar inte där. Man passar även på att berätta att man omedelbart lägger ned all verksamhet på en av sina marknader.

Det tuffa makroekonomiska klimatet har nämligen fått e-handlare att kapa utgifter på löpande band och optimera kostnadsbördan. Det är med bakgrund av detta som Matsmart nu helt lämnar Storbritannien, för att istället koncentrera sig till fullo på Tyskland och Norden.

Det är aldrig ett lätt beslut att stänga ner marknader - framförallt är det tufft att släppa duktiga team. Och det känns förstås tråkigt mot bakgrund av det fantastiska mottagande vi fått av våra brittiska kunder sedan vi lanserade. Men marknadsläget är radikalt annorlunda idag än för ett par år sedan. Det är extremt svårt, för att inte säga omöjligt, att finansiera långsiktiga tillväxtcase, säger Peter Beckius, numer ensam vd på Matsmart.

Utestående order kommer att levereras till de kunder som har beställt och övriga lagervaror säljs till en annan e-handlare.

Vi är ju ett företag som kämpar mot svinn, så det är såklart viktigt för oss att varorna som finns på vårt eget lager inte går till spillo, utan får en chans till att komma till användning hemma hos kunder. Vi hoppas också att livsmedelsbranschen i Storbritannien kommer att fortsätta att jobba för minskat svinn. Det är viktigt, både för klimatet och för de brittiska hushållens plånböcker, säger Peter Beckius.

Nils Lund
nils@ehandel.se