Nätbutiken Jordklok, som säljer ekologiska produkter inom kroppsvård, hushåll och livsmedel, har lagt ett tufft 2022 bakom sig.
Bolagets försäljning sjönk rejält, från 67 till 54 miljoner kronor. Dessutom vändes en vinst på 1,8 miljoner till en förlust på -4,6 miljoner.
Man kände med andra ord av den minskande konsumtionsviljan och kapaciteten hos hushållen - något som blev extra smärtsamt efter investeringar i tidigare tillväxt. Soliditeten sjönk nämligen i samma veva från 27 till noll procent.
Bolaget har investerat och utökat lagerkapaciteten under 2021/2022 i och med en ökad försäljning och efterfrågan på bolagets produkter de senaste åren. Detta har belastat bolaget med investeringar, och kostnader, förenligt med detta. Därav blev det en stor påverkan på resultatet, när försäljningen minskat under 2022, skriver de i årsredovisningen.
Men det ska vara åtgärdat i år, då man hittat andra sätt att hantera de nya förutsättningarna, som det oroliga omvärldsläget fört med sig.
Bolaget har i dag anpassat sig efter detta och har i dag hyresgäster på tom yta, som ej disponeras till egen verksamhet och har startat 2023 med ett positivt rörelseresultat, skriver de.
Jordklok har också etablerat en tradition av lönsamhet under såväl 2019, 2020 och 2021 och verkar alltså ha hittat tillbaka på rätt spår igen relativt snabbt.
LÄS ÄVEN: E-handlaren om framgångarna: “Vi avslöjar aldrig våra hemligheter”