Det var 2019 som design- och entreprenörsduon Tove Langseth och Filip Nilsson grundade det premiumbetonade underklädesmärket Closely.
Lindex är en huvudägare i bolaget, som sagt sig vilja utmana mossiga smalhetsideal. Closely säger sig sälja underkläder som passar alla kvinnokroppar. Det var också ett huvudskäl till att Lindex, som valt ett liknande good will-fokus, investerade i bolaget.
Bolaget drog igång en e-handelsbutik i Sverige. Men även utomlands, nämligen i Danmark, Tyskland, Holland, Frankrike och Storbritannien.
Flera fysiska butiker
I mars förra året öppnade man även upp sin första fysiska butik. Den huserade på Kungsgatan 4, ett stenkast från Hötorget i Stockholm, men var bara öppen mellan mars till och med december det året. Varför butiken stängdes framgår inte av rapporten. I slutet av förra året drev man även, under en kortare period, en mindre shop på NK i Göteborg.
Men bolaget tycks ha valt att satsa på andra butiker, som återfinns i Åhléns city i Stockholm respektive Göteborg, samt i Stockmann-varuhuset i Helsingfors.
"Fortsatta utmaningar"
Nu är Closely här med sin årsredovisning för helåret 2022. Och det blev ett försäljningstapp. Nettoomsättningen sjönk till 9,7 miljoner kronor, från 11,6 miljoner 2021. På EBIT-sidan blev det återigen en rejäl förlust, som dessutom växte till -23,5 miljoner kronor, från -18,8 miljoner året innan.
2022 har präglats av fortsatta utmaningar inom e-handel. Kostnaden för att driva kvalitativ trafik till sajten har ökat ytterligare efter de dramatiska ökningarna i maj 2021. Trafiken till closely-official.com minskade med 49 procent, skriver bolaget.
Framgångsrikt Lindex-test
Men grundarna är ändå förhoppningsfulla om framtiden. Mycket tack vare en framgångsrik försäljning via delägaren Lindex.
I december genomfördes, framgångsrikt, ett test med att sälja ett utvalt sortiment från Closely på Lindex sajt. Resultatet överträffade förväntningarna och projektet kommer att fortsätta in i 2023.
LÄS ÄVEN: Ny butik ska göra under för underkläderna – ”planen från start”