Barnbutiken Ekokul, skönhetsbutikerna Eleven och NordicFeel samt NordicInk och Räckesbutiken är bara några exempel på svenska e-handlare som ser Finland som ett naturligt steg när det är dags att expandera utanför Sveriges gränser.
Nu ska nätbutiken Klockkungarna göra samma resa. Sedan tidigare finns företaget i Sverige, Danmark samt Norge och med lanseringen i Finland hoppas man nå det högt uppsatta målet. Att bli den största återförsäljaren av klockor online i norden.
– Vi har sett potentialen i den finska storsatsningen. Det kommer innebära en större arbetsvolym och ökad omsättning, vilket mycket av e-handel handlar om för att bli framgångsrik inom området, säger Pelle Pettersson, VD på Klockkungarna.
Snabb distribution
För att tillgodose den finska marknaden kommer man att utöka sortimentet och satsa på nya marknadsföringskanaler. Att Klockkungarna väljer just Finland som nästa land beror på att man anser den finska marknaden vara oexploaterad, och kan hjälpa företaget ta ytterligare ett steg framåt på den nordiska marknaden.
– Fördelen med den finska marknaden är att den går snabbt att nå utifrån ett distributionsmässigt perspektiv. En annan fördel vi ser är att den finska marknaden är lättsam att arbeta med och kommunikationen mellan olika samarbetspartners flyter på ett smidigt sätt, säger Pelle Pettersson.
Källa: Press