Att TikTok vill erövra e-handeln är ingen hemlighet. Den senaste tiden har det sociala videonätverket tagit en rad steg mot en fullfjädrad e-handel. Företaget har redan sett framgångar i Sydostasien men nu laddar man upp för att vinna våra hjärtan i väst.
LÄS ÄVEN: TikToks e-handel ska omsätta över 200 miljarder i år
TikTok verkar göra sig redo för en stor lansering i USA med en helt egen e-handel, där bolaget själv skickar ut varorna via en egen distributionslösning. En lösning som även rullas ut i Storbritannien. En satsning som nu ryktas kosta TikTok en halv miljard dollar. Det är uppenbart kostsamt att dra igång en storskalig e-handel från grunden.
LÄS ÄVEN: TikTok ska investera tiotals miljarder i sin växande e-handel
Och investerar man mycket pengar så vill man förstås också äga all e-handel i nätverket. Där TikTok nu rapporteras ha en idé.
Den senaste nyheten på området behandlar länkar i det sociala nätverket. Enligt The Information så planerar TikTok nämligen att förbjuda alla länkar till andra e-handelssajter i takt med att man rullar ut sin egen lösning.
LÄS ÄVEN: Nya uppgifter: TikTok planerar öppna egen e-handel
Tricket för att få folk att e-handla direkt via TikTok är alltså helt enkelt att blockera alla konkurrenter. Allt man ser på TikTok, som går att köpa, ska erbjudas via företagets TikTok Shop.
Något som förstärker ryktet att TikTok kan ta denna vägen är att man bekräftat att man kommer att avsluta samarbetet med Shopify. Tidigare har man kunnat integrera TikTok med sin butik hos Shopify. Denna koppling ska försvinna i september, något som alltså skulle kunna vara en del av en större blockad av externa e-handelsaktörer.