Tidigare i år slogs de ihop, svenska Apoteksgruppen och finskägda Kronans Apotek. Ägarna tror att det är ett toppenrecept för framgång. Målet är att de tillsammans ska bli Sveriges största apotekskedja.
Sammanslagningen är sedan en tid tillbaka igång ute på kontoren. Men nu ska fusionen även märkas i stadsrummet. Till att börja med skyltas Apoteksgruppens butik på Gullmarsplan, i södra Stockholm, om. För det blev Kronans som drog det längsta strået i varumärkeskampen.
Hittills har det handlat mycket om att internt integrera våra två organisationer. Nu kommer även våra kunder att se förändringarna. Vi kommer nu att kommunicera som ett varumärke, nämligen Kronans Apotek, och samtidigt utökar vi vårt sortimentsutbud, kommenterar Tobias Karlsson, marknad- och kommunikationsdirektör på Kronans Apotek.
"E-handeln öppen dygnet runt"
Under hösten ska alla Apoteksgruppens totalt 200 apotek i landet byta till Kronans skyltning. Totalt driver den nya kedjan 500 butiker.
Det här är en stor milstolpe för oss i resan mot att bli Sveriges största apotekskedja med flest apotek – och en e-handel som är öppen dygnet runt, kommenterar Tobias Karlsson.