ANNONS

Betaljätten: "Medan andra drar sig tillbaka dubblar vi insatsen"

Klarna om intäktsrekordet: "Vi fokuserar på hållbar tillväxt"
Sebastian Siemiatkowski, vd

"GMV som ökar med 14 procent".

ANNONS

Klarna meddelar idag att man växer starkt ute i Europa. Företaget säger sig ha över 100 miljoner europeiska användare och under det andra kvartalet i år så ska den totala försäljningsvolymen stigit med 14 procent, jämfört med samma period 2022.

Detta samtidigt som den europeiska e-handeln i stort bara växte med en procent under samma period, skriver företaget i en uppdatering.

Betalbolaget har sedan 2020 lanserats på elva nya marknader i Europa. De två senaste tillskotten var Rumänien och Tjeckien.

Det är fantastiskt att se denna enastående och ihållande tillväxt i Europa, med GMV som ökar med 14 procent i regionen. Medan andra mindre spelare drar sig tillbaka eller lämnar helt, dubblar vi insatsen och stärker vår position i både Europa och USA, säger Sebastian Siemiatkowski, vd på Klarna.

Handlare som använder bolagets betallösning i regionen räknas nu till 470 000 stycken.

De positiva siffrorna kommer inte långt efter att betabolaget visat upp stark tillväxt under det första kvartalet och man siktar på lönsamhet redan under årets andra hälft.

Vi är på god väg att nå lönsamhet i år, sade Sebastian Siemiatkowski i maj.

LÄS ÄVEN: Klarna kapar 250 tjänster – får flytta till extern aktör

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se