E-handlaren GardenStore, som säljer trädgårdsinriktade produkter, lägger ett blodigt förlustår bakom sig. Omsättningen växte förvisso från 212,2 till 216,9 miljoner kronor under 2022, men därefter blev det svettigare läsning.
Förlusten, efter finansiella poster, förvärrades från -31,7 till -48,8 miljoner kronor och soliditeten dök från 18 till 3 procent. Bolaget har dock satsat hårt på just tillväxt och tog in pengar under året för att öka försäljningen ytterligare i år.
En nyemission genomfördes under hösten för att möjliggöra för bolaget att fortsatt ta marknadsandelar under 2023. Bolaget har under året upplevt en mer turbulent marknad än tidigare år, där makroekonomiska effekter har påverkat köpkraften hos konsumenter. Bolaget har fortsatt den internationella expansionen under året, med tillträde på två nya marknader, skriver de i årsredovisningen.
Samtidigt är det dags att åtgärda de ihållande och ökande förlusterna. Ett led i det arbetet har varit det nya lagret i Eskilstuna, dit man även flyttat huvudkontoret från Stockholm.
Bolaget förväntas under kommande räkenskapsår att effektivisera arbetet och fokusera på lönsamhet, skriver de.
GardenStore har varit en riktig snabbväxare i branschen. Under 2018 omsatte bolaget 51 miljoner och som ni vet vid det här laget, så har det gått undan sedan dess. Men i rådande läge har tillväxttakten alltså mattats av och man förväntar sig att även innevarande år blir av det tuffare slaget.
Bolaget har genom nyemissionen säkrat en väsentlig del av den ytterligare finansiering som behövs för att möjliggöra fortsatt utveckling av verksamheten enligt plan. Styrelsen bedömer att GardenStore, till följd av rådande marknadsutmaningar och marknadsläget efter covid-19, kommer att stå inför liknande utmaningar som 2022, skriver man.