ANNONS

Efter succéåret: Royal Design backar och gör storförlust

Nanna Hedlund, nytillträdd VD för Royal Design

"Ett år som snabbt fick en oväntad riktning".

ANNONS

Royal Design Group lyckades inte upprepa rekordsiffrorna från 2021 då bolagets omsättning landade nära 1.25 miljarder kronor. Fjolårets omsättning stannade nämligen på 1,08 miljarder, ett tapp på nästan 14 procent. Det visar bolagets senaste årsredovisning.

LÄS ÄVEN: Royal Design köper lysande e-handlare: ”En starkare närvaro”

2022 var ett år som började rekordstarkt men snabbt fick en oväntad riktning i samband med starten av kriget i Ukraina, energikrisen i Europa och hög inflationstakt med negativ påverkan på slutkunds köpkraft. Förutsättningar som gjorde att Royal Design under 2022 har haft fokus på att driva förbättringar inom affärsmodellen med kunden och lönsamheten i fokus, skriver bolaget i sin rapport.

Förvärv och investeringar

Samtidigt landade resultatet, efter finansiella poster, på -93,2 miljoner kronor under året. Att jämföra med -3,9 miljoner för 2021.

Rörelseresultatet före av och nedskrivningar (EBITDA), uppgick till -50,8 miljoner, vilket kan jämföras med 35,9 miljoner året innan. Under räkenskapsåret har ytterligare engångskostnader relaterade till gamla hyresavtal och otillräcklig lagerpåverkan inräknats. Sammantaget påverkar dessa faktorer räkenskaperna starkt negativt, står det att läsa i rapporten.

Under förra året förvärvades även den danska e-handlaren AndLight, som säljer på 17 marknader i Europa. Bolaget har också fortsatt investera i sin infrastruktur, bland annat i sitt automatiserade robotlager och i utökad lagerkapacitet.

LÄS ÄVEN: Hon blir e-handlarens nya VD: ”Fantastiska förutsättningar”

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se