Vi har sett trenden växa sig starkare under en längre tid och nu har skiftet kommit och gått.  Årets julimånad blev den första hittills då andelen order som lagts i en mobiltelefon kom upp i 50 procent.
Flest besök i mobiltelefonenÂ
När vi konsulterar Ehandel.se Analytics för att ta reda på mer om vilken roll mobiltelefonerna har spelat för e-handeln hittills i år, är mobilens dominans ännu tydligare. Under perioden 1 januari till och med 13 augusti kom 55 procent av alla besök i en nätbutik via en mobiltelefon. Desktop kommer på en andra plats med 33 procent, medan surfplattorna står för resterande 12 procent.
Det finns dock ett problem. Konverteringen hänger inte alls med i den mobila utvecklingen. Endast 2,5 procent av alla e-handelsbesök frÃ¥n en mobiltelefon under perioden resulterade i att kunden faktiskt köpte nÃ¥got. Motsvarande siffra för desktop är 3,9 procent.Â
Surfplattorna konverterar bäst
Även om det alltsÃ¥ inte är sÃ¥ vanligt att vi nätshoppar i surfplattan, verkar det som att det oftast är just den enheten vi tar till när vi är beslutna att genomföra ett köp. För surfplattorna lÃ¥g konverteringsgraden under perioden nämligen pÃ¥ förhÃ¥llandevis höga 5,2 procent.Â
- Det är dock viktigt att inte stirra sig blind pÃ¥ konverteringsgraden. Man förlorar ju inte nödvändigtvis pÃ¥ att en kund besöker en butik fem eller tio gÃ¥nger innan köpet genomförs, säger Joakim Andersen, analytiker pÃ¥ Ehandel.se.Â
SemestermÃ¥naden juli har etablerat sig som en av de mÃ¥nader dÃ¥ vi är allra mest intresserade av att handla i mobilen, sÃ¥ det Ã¥terstÃ¥r att se om statistiken kommer att vara riktigt lika inriktad mot det mobila under de kommande mÃ¥naderna. Oavsett vad framtiden har att utvisa har Joakim Andersen ett tips. Â
- Om man inte redan gjort det skulle jag verkligen råda e-handlare att mobilanpassa sina sajter. Kunderna använder i allt större utsträckning mobiltelefonen när de handlar på nätet.
Ehandel.se Analytics är en statistiktjänst där cirka 300 svenska nätbutiker delar med sig av sin data.