I våras köpte Unity Beauty Group, som sedan 2012 äger Parelle med ett 20-tal medlemsägda butiker och salonger i Sverige, upp skönhetsbutiken Eleven.se. Målet med det nya tillskottet var att stärka sin position som Nordens utmanare inom skönhet, särskilt på nätet.
I somras lanserades Eleven i Norge och snart är det dags för vidare expansion i Norden. Under nästa år kommer man att ta steget in i Finland och Danmark. Planen är att ha Nordens bredaste sortiment på skönhetsområdet med över 900 varumärken och 30 000 produkter online.
– Vi har utvecklats med e-handel i tio år, det är lång tid. Men med den erfarenheten som vi alla som arbetar på Eleven har med oss, är vi mer än redo för framtiden, säger Michael Gegerfelt, vd och grundare av Eleven.se.
Nya utmaningar
Eleven.se grundades redan 2004 och har därmed en hel del erfarenhet när det kommer till e-handel. Man har också fått se hur utmaningarna med att sälja på nätet förändrats. I början var det svårt att få kosmetikbranschens leverantörer att förstå att man var seriös aktör eftersom man inte hade någon fysisk butik. I dag möter man andra utmaningar.
– Idag är utmaningen snarare att möta konkurrensen från utländska konkurrenter med stora finansiella muskler. I och med globliseringen handlar våra kunder i dag i allra högst grad på internationella sidor, säger Hannes Hasselrot, inköpsdirektör på Eleven.se.
Källa: DagensHandel