ANNONS

Ellos vann mot myndigheten - fritt fram att runda kassalagen

Nyttjade hål i lagstiftningen och fick rätt i domstol.

ANNONS

Ellos Group och Konsumentverket gick i klinch om kreditalternativ i checkouten. Eller för att vara mer exakt: Ellos Group placerade sina egna kreditalternativ överst som betalningssätt, något som myndigheten ansåg stod i strid med den nya kassalagen.

Efter några svingar fram och tillbaka beslutade sig Ellos för att helt sonika sluta med tilltaget och flytta om i kassan, för att vara myndigheten till lags. Men man lyckades inte blidka dem. Istället delade Konsumentombudsmannen ut nästa rallarsving och stämde e-handelsjätten.

Det skulle de dock inte ha gjort. Patent- och marknadsdomstolen gav nämligen Ellos Group rätt. Anledningen är att Ellos använt sig av sitt eget delbetalnings- och kreditalternativ och inte en extern betaltjänstleverantör.

"Riskerar att undergräva syftet"

Det innebär att det nu, för tillfället, är fritt fram att sätta sitt eget kredit- och delbetalningsalternativ överst i checkouten.

Det här riskerar att undergräva syftet med lagen, att skydda konsumenter mot onödiga krediter. KO kommer nu att studera domen närmare och överväga om vi ska överklaga, säger Kristofer Johannesson, biträdande Konsumentombudsman, i ett uttalande.

"Är givetvis nöjda"

Ellos Groups svar? De möblerar om i kassan igen, vilket innebär att den egna betalningsleverantören, Elpy, med sina kredit- och delbetalningsalternativ kan hamna i främsta rummet.

Först och främst är vi givetvis nöjda med utkomsten av målet i Patent- och marknadsdomstolen. För samtliga e-handelsplatser inom gruppen har vi nu valt att gå tillbaka till att visa betalsätt i den ordning vi ser att kunderna föredrar dem. Det kan innebära att vi visar kreditalternativ överst och att något av dessa betalsätt kan vara förvalt. Som bolag vill vi alltid erbjuda en bra kundupplevelse genom hela köpprocessen och därför pågår ett ständigt arbete och löpande analys kring att förfina och förbättra även dessa delar av vårt erbjudande, säger Magnus Malmström, affärsområdeschef Elpy, till Ehandel.

Huruvida det kommer att vara hållbart i längden, eller om det blir en returmatch, återstår att se.

Nils Lund
nils@ehandel.se