ANNONS

Styrkebesked från e-handelskoncernen – "all time high"

Torsten Jansson är vd för New Wave
New Wave/Pressbild

Försäljningen rusar.

ANNONS

New Wave-gruppen driver flera e-handelsvarumärken inom mode, som Craft, Qlique Retail, Toppoint och Clear Collar. Nu är koncernens Q2-rapport här.

Nettoomsättningen uppgick till 2,3 miljarder kronor. Det var en ökning med 14 procent, från 2 miljarder kronor året innan.

Trots att marknaden blev svagare i andra kvartalet än vad vi bedömde under första kvartalet, både på profil och i detaljhandeln, når vi ändå ett nytt all time high på försäljningen, skriver vd:n Torsten Jansson i rapporten.

"God kostnadskontroll"

Rörelseresultatet landade på 363,9 miljoner kronor, jämfört med 351 miljoner under andra kvartalet 2022. Och det uppges vara koncernens hittills bästa resultat någonsin.

Bakom resultatökningen ligger en god kostnadskontroll, även om vi under kvartalet ökade investeringarna i både marknad, produkter och personal och lade mer tid och kostnader på att analysera olika potentiella förvärv.

Utmanande marknad

Kassaflödet från den löpande verksamheten tickade in på 230,1 miljoner, vilket var en rejäl förbättring från 2022 då kassan uppgick till 68,1 miljoner kronor.

Marknaden kommer att vara utmanande de kommande två till tre kvartalen men det kan vi passera genom att ta marknadsandelar. Sämre tider ger stora möjligheter, inte minst för oss som både har kapital, organisation och en stark balansräkning för förvärv.

Under de senaste nio månaderna har koncernen även gjort två förvärv, genom köp av varumärkena Activewear och Tenson AB.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap