ANNONS

Zalando vill ge kunderna en personlig upplevelse

Zalando vill ge kunderna en personlig upplevelse

Att hitta plagg man gillar kan vara svårt. Särskilt om man shoppar runt på de stora modesajterna som har ett enormt sortiment att erbjuda. Något som stämmer väl in på Zalando. Därför har man nyligen lanserat flera nya funktioner som ska inspirera och underlätta för kunderna att hitta vad de söker.

ANNONS

Tidigare i veckan berättade vi om hur Zalando uppdaterat sin mobila app med en fotosökfunktion. Förutom att göra det enklare för kunden att hitta plagg de gillar är tanken att inspirera och göra det roligare att handla. Något man inte bara vill göra mobilt.

Modejätten har nyligen lanserat ytterligare en ny funktion som man kallar, Mitt Zalando. Det hela kan ses som ett personaliserat flöde med mode som baseras på kundens tidigare köp och surfhistorik på sajten. Utöver det kan kunderna påverka flödet ytterligare genom att själva välja märken som han eller hon gillar.

Den nya funktionen är fortfarande i teststadiet och lanserades först i Tyskland, men har nu även rullats ut i Sverige och på övriga internationella marknader.

– Vi vill göra vårt sortiment mer personligt. Med det breda sortimentet som finns på Zalando är det särskilt viktigt eftersom många kunder nödvändigtvis inte är ute efter en specifik produkt, utan hellre vill bli inspirerad. Den här typen av funktioner går i den riktningen och erbjuder kunden ett skräddarsytt urval som gör att de kan hitta produkter som de kan tänkas vilja ha, säger Matteo Bovio, Corporate Communications på Zalando.

Inspirera och underlätta

Utöver det har man sedan tidigare även en inspirationsdel på sajten. Här kan kunder som inte riktigt vet vad de är ute efter vid ett särskilt tillfälle, till exempel ett bröllop, få hjälp att hitta något passande.

– I liknande fall finns det andra funktioner, som vårt redaktionella innehåll, som kunden hittar i inspirationsdelen. Här kan de till exempel sortera efter stil eller trender, säger Matteo Bovio som även lyfter fram den nya fotosökfunktionen.

Med hjälp av den kan man till exempel ta en bild på sin partners klänning och få hjälp med att hitta en matchande slips. Och just det här med att inspirera och hjälpa kunden att hitta passande plagg verkar vara en viktig pusselbit för modehandlare i framtiden.

Nyligen såg vi Nelly satsa på en mer levande sajt med hjälp av nyheter, modereportage, video, bloggar och kundinteraktion. Och den här typen av utveckling är bevisligen något som även Zalando tror kommer att spela en viktig roll framöver.

– Vi kan mycket väl se "Mitt Zalando" i en mer framträdande position i framtiden. Till stor del för att vi arbetar mycket med att förbättra de delar av butiken som bidrar till en shoppingupplevelse där kunden inspireras eller får hjälp att upptäcka nya produkter, säger Matteo Bovio.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se