E-handlaren Aarke, som säljer kolsyremaskiner på nätet, har det tufft. Bolaget grundades 2013 av Jonas Groth och Carl Ljung och lanserades tre år senare. Målet: att utmana jätten Sodastream.
Omsättningen nådde 2020 drygt 209 miljoner kronor och det blev även en vinst ner på sista raden. Samma år klev riskkapitalbolaget Altor in som majoritetsägare i bolaget.
"Tuffare år"
Men i fjol dök omsättningen rejält från 272 miljoner kronor 2021 till 234 miljoner i nettoomsättning, rapporterar Breakit. Samtidigt rasade rörelseresultatet från ett starkt plusresultat på 29,2 miljoner kronor till -22 miljoner.
Det generella marknadsläget har såklart påverkat även Aarke och 2022 har varit ett tuffare år för oss. Vi gick också in i 2022 med höga lagernivåer hos våra distributörer och retailers vilket påverkade vår försäljning främst under första halvåret, skriver vd:n Pernilla Ekman i ett mejl till Breakit.
Men nu ska Aarke bli stabilare, enligt Pernilla Ekman. Hon säger att efterfrågan nu ökar på flera av bolagets marknader. Och det finns i nuläget inget behov av nytt kapital.