Sju av tio nordbor e-handlade under årets tredje kvartal, det visar PostNords rapport, E-handel i Norden Q3. Totalt uppskattar de nordiska e-handelskonsumenterna att de under det senaste kvartalet har e-handlat varor för ett sammanlagt värde av 34,5 miljarder kronor.
Som vi sett prov på tidigare finns den högst andelen e-handelskonsumenter i Norge, 72 procent. Lägst andel har Finland med 62 procent. Men man är inte bara många till antalet som e-handlar i Norge, de gillar också att spendera mest.
De norska e-handelskonsumenterna spenderade i genomsnitt 3 565 kronor under kvartalet på e-handel. Motsvarande siffra för Sverige var 2 864 kronor.
– Norden är en mogen e-handelsmarknad och i täten går de norska e-handelskonsumenterna. Både då det gäller hur många som e-handlar och för hur stora belopp. I Finland är e-handeln ännu så länge lite mindre utvecklad men även där är utvecklingen positiv, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.
Kul i jul
Nu är snart julen på ingång och kulmen för den nordiska e-julhandeln sker sista veckan i november. 33 procent av de nordiska konsumenterna uppskattar att de ska köpa julklappar på nätet i år till ett sammanlagt värde av 11 miljarder kronor.
31 procent av konsumenterna har dock inte bestämt sig ännu om de kommer att e-handla julklappar, så den siffran kan komma att stiga ytterligare. Den främsta orsaken till att nordborna väljer att handla sina julklappar på nätet är att det är enkelt och bekvämt, men också att det är billigare.
– Mellan de nordiska länderna ser vi en intressant skillnad. I Sverige anger e-handelskonsumenterna att de e-handlar för att slippa trängas i julruschen. Det rankas inte lika högt i övriga nordiska länder. I Finland är till exempel ett tungt vägande skäl att de efterfrågade julklapparna inte finns där konsumenten bor, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.
Källa: Press