ANNONS

De skräddarsyr sin succé - räknar med 90 miljoner i år

Peter Vilhelmsson, vd och medgrundare

Har blivit med butik.

ANNONS

E-handeln NordicaGolf grundades 2006 av Peter Wilhelmsson och Anders Olstedt. Mitt under pandemiåret 2020 så meddelade företaget att golfklubborna fortfarande svingades och att omsättningen var på väg mot 50 miljoner. Man nådde nästan dit då försäljningen slutade på över 48 miljoner kronor.

Men vad har hänt sedan dess? Det färska bokslutet för 2022 visar att framgångsresan fortsatt. Och företagets vd Peter Vilhelmsson berättar för Ehandel att tillväxten kan bli högre under 2023.

Under fjolåret landade NordicaGolf i alla fall på en omsättning på 68,8 miljoner kronor, upp från 56,8 miljoner 2021. Rörelseresultatet gick samtidigt från 48 000 kronor till 0,7 miljoner.

Trots att många butiker och e-handlare inom golfbranschen har det kämpigt i år och jämför sig mot 2019 års siffror så ser vi fortsatt bra tillväxt. Sedan i maj har vi legat mellan 30 till 50 procent plus mot samma period förra året, och juli ser ut att komma in lite över 50 procent, säger Peter Vilhelmsson.

"Flyttade till nya lokaler"

Bolaget som säljer golfklubbor och andra golftillbehör räknar nu med en tillväxt på 30 procent för helåret 2023.

Vi siktar på att nå 90 miljoner i försäljning, säger Peter Vilhelmsson.

Detta skulle alltså vara en ännu starkare tillväxt än 2022, då man lyckades växa med 21 procent.

Under 2022 flyttade vi till nya större lokaler samt implementerade ett WMS-system för att kunna hantera de högre försäljningsvolymerna. Att byta WMS-system är dock inte helt smärtfritt och ställde till det lite i början av högsäsongen i år, men det är nu intrimmat och flyter på bra, berättar Peter Vilhelmsson.

"En kraftig ökning"

Företaget har även hunnit med att öppna en butik i de nya lokalerna, något som nu sägs bidra positivt till försäljningen. Man ska bland annat erbjuda en golfhall och custom fitting studio med fyra golfsimulatorer.

Butikssatsningen har slagit väl ut i år, som är det första året, och det är något som vi kommer satsa mycket på under hösten och vintern när banorna är stängda. Vi kommer dock inte satsa på uthyrning av simulatorer, som vanliga golfhallar, utan vi vill att kunderna ska komma och testa skaft, klubbor samt se data på sin sving, förtydligar Peter Vilhelmsson.

I e-handeln ska man också satsa stenhårt på att låta kunderna skräddarsy sina klubbor och välja det skaft, grepp och längd som passar svingen bäst.

Vi har byggt både sajten och butiken utifrån att det mesta ska gå att anpassas till golfarens sving. Problemet tidigare har varit att det varit svårt att mäta och se skillnaden mellan olika skaft, grepp och klubbor men i och med att många golfhallar poppade upp under pandemin har också golfare enkelt fått denna information, vilket lett till en kraftig ökning av intresset för att skräddarsy sina klubbor, konstaterar Peter Vilhelmsson.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se