ANNONS

Nu försvinner MediaMarkt - Powers VD: “Största som gjorts på 10 år”

Robert van Toor, vd

“Extremt ambitiös plan”.

ANNONS

I mitten av februari slog nyheten ner som en bomb. Elektronikkedjan MediaMarkt skulle försvinna i Sverige. Den som tar över verksamheten är Power, som sedan innan bedriver e-handel i Sverige men saknar fysiska butiker i landet. Nu kommer Power att få ett tillskott på 29 varuhus och en verksamhet som omsätter runt 5 miljarder kronor. MediaMarkts moderbolag kommer samtidigt äga 20 procent av den sammanslagna verksamheten.

I slutet av mars stod det klart att fusionen godkänts av Konkurrensverket. Den första augusti, alltså idag, sker det juridiska övertagandet och Power inleder den stora omvandlingen och tar över alla 29 varuhus, lager och anställda samt huvudkontoret. Vi har sett stora omvandlingar tidigare men denna gång lever vi i en omnikanalsvärld där det är många saker som ska klaffa.

Trots utmaningarna så har Power en mycket aggressiv plan för att få detta överstökat. Något som står klart efter att vi grillat Powers vd, Robert van Toor, om allt från omvandlingen till framtidsplanerna. Han berättar att det har varit mycket intensivt sedan signeringen.

Vad händer den första augusti?

Jag kommer att hålla ett tal för alla. Sen kommer vi att hålla en del möten med alla anställda på huvudkontoret. För att presentera oss och välkomna alla in till Power. Sen kommer vi att börja konvertera den första butiken, säger Robert van Toor till Ehandel.

Som ni hör blir det alltså ingen smekmånad.

Vi ska konvertera alla varuhusen under en ganska kort tid, under den första månaden. Till Powers alla IT-system, till vår miljö, rutiner och sättet vi arbetar på i varuhusen. Vi kommer att konvertera den första pilotbutiken direkt efter den första augusti.

Power vill förstås testa alla förändringar på en butik först så att man kan beta av alla eventuella fel innan man tar sig an hela butiksbeståndet. Den butik man valt som pilot är MediaMarks varuhus i Barkarby, Stockholm.

Vi har planerat detta sedan februari månad. Vi har säkert haft hundra personer från vår sida som har arbetat intensivt med det här. Men det är ju såklart alltid någonting man kan ha missat, inte tänkt på, eller glömt. Så det är väldigt bra att göra en pilot först.

Efter att pilotbutiken förhoppningsvis konverterats smärtfritt så kommer man att omvandla alla butiker löpande efter det.

Vi har en extremt ambitiös och detaljerad plan redo inom alla områden.

När tror du att alla kommer att vara Power-varuhus?

Vi kommer att konvertera alla varuhusen under augusti och delar av september månad. För att få in dem i våra system.

I vår diskussion med Robert så står det klart att efter september så ska allt vara klart. Omvandlingen ska alltså vara färdig i god tid till julhandeln.

Det blir också väldigt mycket fokus på att utbilda alla 1 300 anställda. I våra rutiner, i våra system, i vår miljö och hur vi jobbar. Och få dem att kunna hantera och ta hand om kunderna så bra som möjligt.

Att ta hand om personalen ses som den absolut största delen.

Det är ett massivt projekt. Just själva utbildningen och onboardingen av alla anställda. Det är det absolut viktigaste och största vi gör i den här konverteringen. Även om vi har all respekt för IT och de ändringarna.

Efter att pilotbutiken tagits hand om så kommer alla förändringar att ske parallellt under den kommande månaden.

Även invändigt gör vi en omprofilering av varuhusen. Men vi kommer inte bygga om dem fullständigt och riva ut all inredning och bygga nytt. Det hinner vi inte och det är inte heller särskilt hållbart att göra. Och jag tror inte kunderna bryr sig om det är en grå eller vit hylla.

Vi kommer däremot att jobba mycket med profilering. Grafiska element, skyltar, POS-material och annat. Så att varje varuhus ska kännas som ett Power-varuhus.

Var tar ni detaljhandelskonceptet ifrån?

Det är från våra övriga nordiska länder. Nu kopplar vi på Sverige på det nordiska konceptet kan man säga. Vi kommer att ha ett ganska enhetligt koncept.

Power startades 2015 i Danmark och därefter öppnade företaget butiker i Finland. 2017 öppnade man den svenska e-handeln och samma år slog man upp dörrarna i Norge. I dag ska företaget ha 269 butiker i Norden.

Det svenska företaget Power Retail Sweden AB omsatte över 200 miljoner 2021 med lönsamhet. Den svenska verksamheten får nu alltså en rejäl boost i och med fusionen. Det visar sig dock att Sverige är mer centralt i Powers verksamhet än vad man först tror, hela bolagets hjärta ligger nämligen här. Vi talar förstås om det nordiska centrallagret.

Vi kommer ha två olika lager och det är en utmaning i sig. Vi i Power har ett befintligt lager idag som ligger i Skillingaryd i Småland. Det är på hundra tusen kvadratmeter och servar hela Norden med både produkter till varuhus och e-handelsorder. Trots att det är enormt så kommer det inte att räcka till rent fysiskt i storlek.

Det är ett par miljoner extra produkter varje år. En enorm volym egentligen. Så vi kommer att bygga ut vårt lager med ytterligare tjugo tusen kvadratmeter. Och så kommer vi nästan fördubbla den redan automatiserade och robotiserade delen av lagret, för e-handelsplock och mindre artiklar.

Power ska likt många andra e-handlare använda sig av lösningen AutoStore för den automatiserade delen av lagret.

I dag har vi 70 stycken portar som lastbilar kan komma och hämta eller lämna varor på. Och det räcker inte med 70 portar. Det säger lite om komplexiteten i projektet och storleken det handlar om.

MediaMarkts svenska lager ligger idag i Arlandastad och det lagret kommer man alltså inte att kunna göra sig av med. Utan Power kommer att driva det parallellt med sitt befintliga lager i Skillingaryd.

Gällande butikerna så har man inga planer på några justeringar i form av stängningar eller dylikt.

Vi tror att det finns en stor potential i att fortsätta att bygga på de varuhusen. Sen vet vi att vissa varuhus har några år på nacken. Så där kommer vi att behöva göra en lite större refurbish och ombyggnation på sikt för att uppdatera standarden.

När tror du att ni kan öppna ert första nya varuhus i Sverige?

Jag tror att det kan bli aktuellt under 2024, för det första fullskaliga Power-varuhuset som är helt nytt. På kortare sikt kan vi ha 10 nya varuhus och upp till 30 nya varuhus på längre sikt i Sverige för att få en bättre geografisk täckning.

Vad kommer att hända med MediaMarkts svenska e-handel?

Vi kommer att dirigera om trafiken till Power när alla butikskonverteringar är klara.

Mediamarkt.se kommer alltså att försvinna och Robert meddelar att de är medvetna om att det är en känslig manöver, men även där säger man sig ha planerat väl.

Power.se kommer att bli den nya destinationen för e-handelskunderna, när butiksomvandlingen är klar. Varför man väntar tills dess är bland annat för att inte förstöra omnikanalsupplevelsen och för att slippa bygga integration mellan “två olika världar”.

Det kommer att ske i slutet där för att det är viktigt att ha båda sajterna parallellt en period för att möjliggöra sådana saker som click & collect och andra lösningar också.

På tal om omnikanal. Den kanske största frågan är ju hur snabbt Power kan få på plats en omnikanalslösning mellan Power.se och de 29 varuhusen.

Jag har ju varit ansvarig för vår e-handel och omnikanal i Norden de senaste 5-6 åren, parallellt med att jag har varit ledare för Power Sverige. Jag har lagt majoriteten av min tid med att jobba med vår e-handel och omnikanalslösning, och den kommer vi nu i full skala att rulla ut i Sverige.

Återigen så är tidschemat tajt. Integrationen mellan e-handeln och butikerna ska ske i princip omedelbart.

Vi kommer väldigt snabbt att bli en fullskalig omnikanalsaktör. I takt med att vi konverterar in varuhusen i vår miljö så kommer de att komma upp på sajten också som möjliga pick-up-points för click & collect. Både med click & collect, förbetalt eller icke-betalt. Vi kan sälja med click & collect också från vårt centrallager som skeppas in till ett varuhus, och så hämtar man upp det där. Vi kommer också kunna sälja och skeppa från ett varuhus rätt hem till slutkund, eller från något av våra lager rätt hem till slutkund också.

September lyfts igen som den tidpunkt då allt ska vara klart. En stor del av omnikanalslösningen som Power använder sägs vara byggd internt och bolaget har ett eget utvecklingsteam i Finland.

Det är ett enormt projekt men vi har haft lite tid på oss att planlägga i alla fall. Vi har jobbat väldigt intensivt sedan februari.

Var tror du att ni är om ett år?

Jag tror att om ett år då har vi skapat lite mer stabilitet. Vi är ödmjuka inför det här projektet som förmodligen är det största som har gjorts i svensk retail på i alla fall minst tio år. Vi kommer att utbilda mer än 800 människor och kollegor framåt i vad vi är, vad vi står för, så att vi kan skapa ett första frö till succé.

Om ett år från nu tror jag också att vi är på god väg mot lönsamhet. Man har en stor ackumulerad förlust i Sverige att vända på. Det är en stor turnaround vi ska göra men jag är väldigt positiv till att vi kommer att nå lönsamhet.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se