E-handelssuccén Maya Delorez, som tillverkar och säljer ridkläder, fortsätter att växa. Enligt bolagets senaste årsredovisning ökade omsättningen med 11 procent under 2022. Från 91,6 till 101,6 miljoner kronor, det rapporterar Breakit.
LÄS ÄVEN: Full galopp för hästhandlaren – ökar från 40 till 90 miljoner
Samtidigt visar bolaget upp ett rörelseresultat på 22,3 miljoner. Att jämföra med en vinst på 25,2 miljoner för 2021.
Något i hästväg
Maya Delorez grundades 2017 av Madelene Törnblom, och via fokus på sociala medier och onlineförsäljning direkt till konsument, har hon byggt ett av Sveriges snabbast växande e-handelsföretag. Och det utan en krona i externt kapital.
Vi har stenkoll på målgruppen och vet vad som går hem i sociala medier. Sen handlar det om en extrem tajming. Vi kom in precis när director-to-consumer slog i taket, har Madelene tidigare kommenterat succén.
Madelene är tillsammans med sin pappa Niklas Törnblom fortfarande bolagets enda ägare och av bokslutet framgår det att de nu unnar sig en utdelning på 5 miljoner kronor.
LÄS ÄVEN: Hon är årets kvinnliga stjärnskott – ”skapat något i hästväg”