E-handelsbolaget Cdon Group har precis släppt en rykande färsk rapport för årets andra kvartal och det går fortsatt åt rätt håll. Nettomsättningen under perioden ökade med 60 procent, till 170,4 miljoner kronor jämfört med 106,4 miljoner i fjol.
LÄS ÄVEN: Försäljningen minskar för CDON – precis som förlusten: ”Framsteg”
I rapporten kan man även läsa att GMV-försäljningen (Gross merchandise value) för Cdon Group ökade marginellt med 1 procent till 497,3 miljoner. För Cdon-segmentet uppgick den organiska GMV-tillväxten till -19 procent.
Historiskt svaga
Ebitda-resultatet skrivs under kvartalet till 1,8 miljoner kronor, att jämföra med en förlust på 20,2 miljoner föregående år. Det är andra månaden i rad som Cdon är lönsamma på ebitda-nivå.
Under kvartalet togs även engångskostnader på 3,5 miljoner kronor relaterade till förvärvet av Fyndiq, samt 2 miljoner för omstruktureringsprogram och en positiv post om 5,7 miljoner gällande en omvänd reservering.
Eftersom vi har passerat de två kvartal som historiskt har varit de svagaste från ett ebitda-perspektiv, och tack vare det faktum att vi är ebitda-positiva hittills i år, är vi trygga i vårt mål att nå ebitda-breakeven för helåret 2023, skriver Fredrik Norberg, vd för Cdon, i delårsrapporten.