Lågpriskedjan Lager 157 har expanderat offensivt och inte undra på det. Försäljningen går som tåget. Klädkedjan visar nu upp en tillväxt på 14 procent under 2022, vilket innebär att försäljningen landade på runt 1,9 miljarder kronor för året, enligt Breakit.
E-handelsaffären och de fysiska butikerna växlade om i dragningskraft under året, men bägge kanalerna växte starkt, säger Stefan Palm, vd och ägare för Lager 157, i ett mail till sajten.
E-handeln ska ha gått lite upp och ned, men avslutade året starkt.
Den står nu för knappt 20 procent av omsättning vilket är stabilt, då vi växer även fysiskt, säger Stefan Palm.
Det innebär att man sålde för runt 380 miljoner kronor online.
Vinsten föll tillbaka
Resultatet då? Där backade man faktiskt en aning och bolaget noterades för en vinst på 314 miljoner kronor, att jämföra med 345 miljoner 2021. Fortsatt starka papper alltså för Lager 157, som säger sig ofta prioritera marknadsandelar före marginaler.
Relativt höga inköpspriser, stark dollar och höga fraktpriser fram till och med tredje kvartalet belastade resultatet, säger Stefan Palm.