Sök
Stäng denna sökruta.

Sponsrat Innehåll

Ny rapport: Var femte svensk kräver fria returer

Även om de kostnadsfria returerna är bra kundservice utgör de också ett problem, både miljömässigt och ekonomiskt. Samtidigt visar Prisjakts nya rapport Konsumentkompassen Q3 att en ansenlig del konsumenter inte är beredda att betala något för en retur.

I Prisjakts nya rapport Konsumentkompassen Q3 tittar vi närmare på temat returer. Vi bad Kantar fråga 1000 svenska konsumenter hur ofta de skickar tillbaka något, vilken typ av produkter det är, om de medvetet beställer flera storlekar och modeller för att returnera det som inte passar samt hur mycket de är beredda att betala för en retur.

I rapporten kan vi se att returer är vanligast inom kategorin Mode, kläder & accessoarer där 28% av alla köp resulterar i en retur, följt av Sport & fritid där siffran är 12%. När det gäller returavgifter är 20% inte beredda att betala någonting alls medan 22% kan tänka sig att betala 26-50 kronor.

-Fördelen med gratis returer är att det skapar en positiv köpupplevelse, ökar kundnöjdheten och kan leda till större lojalitet då vi vill att så många kunder som möjligt ska upptäcka våra produkter. Det finns förstås alltid en risk med gratis returer om returmöjligheten missbrukas och kan bli kostsamt för både oss som företag och för vår planet, säger Tim Agerblom, e-handelschef på Didriksons.

I rapporten resonerar vi kring möjliga anledningar till varför köpkraften ökar och Henrik Pålsson, professor i förpackningslogistik på Lunds Universitet, berättar vad e-handlare kan göra för att minska returer. Karolina Åhs Karlsson, Head of Marketing & Ecom på Elgiganten, beskriver läget inom elektronikbranschen samt ger sin syn på hur konsumentbeteenden har förändrats.

I rapporten avslöjar vi dessutom inom vilka kategorier det planerade returbeteendet* är vanligast. Dessa är topp tre:

  • Mode, kläder & accessoarer: 10%
  • Sport & fritid: 6%
  • Renovering & bygg: 3%

Se hela listan samt hur olika målgrupper svarar i Konsumentkompassen Q3.

I Konsumentkompassen Q3 presenterar vi som vanligt Prisjakts Köpkraftindex, ett mått på svenska konsumenters upplevda köpkraft det närmaste kvartalet. Den här gången landar Prisjakts Köpkraftindex på 6.5 vilket är en rejäl ökning med drygt 7 procent sedan föregående kvartal då index låg på 6.1.

Ladda hem Prisjakts rapport Konsumentkompassen Q3 för att ta del av hela undersökningen och Prisjakts Köpkraftindex.

*Andelen konsumenter som vid sitt senaste köp i kategorin köpte flera produkter eller modeller för att returnera de modeller som inte passade i storlek eller behov.