Clas Ohlson ökade sin försäljning med 5 procent till 748 miljoner kronor i juni, jämfört med samma månad i fjol. Tittar vi endast på onlineförsäljningen för samma period ökade den med 2 procent till 89 miljoner.
LÄS ÄVEN: Clas Ohlson expanderar – här öppnar nästa butik: ”Bra läge”
Vi träffade rätt i vårt kunderbjudande även i juni och ökade försäljningen organiskt med 5 procent och 7 procent i jämförbara enheter. Därmed lyckades vi behålla den positiva försäljningsutvecklingen från maj, säger Kristofer Tonström, vd och koncernchef i en kommentar.
Norge sticker ut
Tar vi en en lite närmare koll på de olika marknaderna, så sticker Norge ut något med en organisk försäljningsökning på 12 procent. Mätt i svenska kronor var tillväxten åtta procent
I Sverige steg försäljningen med fyra procent och inte oväntat går klassiska säsongsprodukter bra sommartid. Men framför allt har tillväxten varit ett resultat av breda ökningar inom många produktkategorier.
Det ger oss ytterligare självförtroende i arbetet med att göra vårt sortiment än mer relevant under årets alla månader, säger Tonström.
Tungt i Finland
På den finska markanden hade Clas Ohlson det dock något tyngre. Försäljningen sjönk med en procent mätt i svenska kronor och tio procent organiskt.
Makrofaktorer som inflation och valutaeffekter påverkar fortsatt vår affär och det arbete vi gör med att reducera kostnader är, och kommer att vara, en förutsättning för att kunna utveckla sortimentet, upprätthålla en hög servicenivå och bibehålla vår starka prisposition, kommenterar Kristofer Tonström.
Antalet fysiska butiker uppgick till 221 stycken, mot 226 för ett år sedan. En minskning med fem butiker.