Den svenska sneakersvarumärket Axel Arigato går som tåget. Försäljningskurvan har pekat stadigt uppåt sedan lanseringen 2014, och 2022 blev inget undantag.
LÄS ÄVEN: Sneakerskungarna tripplar resultatet – 60 miljoner i Sverige
Enligt bolagets senaste bokslut ökade omsättningen med hela 57 procent, från 495,6 miljoner kronor år 2021 - till 776,6 miljoner i fjol. Det rapporterar Breakit.
Ökar i alla kanaler
Samtidigt gör man en fin vinst på sista raden. Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 53,6 miljoner, att jämföra med 52,6 miljoner föregående år. Bolaget konstaterar också att försäljningen ökar i alla kanaler, såväl i den egna e-handeln som via återförsäljare i butik.
Bland de utländska marknader som Axel Arigato satsat extra mycket på under fjolåret nämns London där man slagit upp portarna till en ny butik, samt ett nytt kontor. Man har även startat ett dotterbolag i Kina där försäljningen främst sker via marknadsplatser.