ANNONS

Fotbollsgigant klättrar över miljarden: "En stor milstolpe"

Michael Burk, vd för Unisport
Press

"Placerar oss långt över vårt mål för 2025".

ANNONS

Danska Unisport, som beskriver sig som Europas ledande aktör inom fotbollsutrustning, sätter nya rekord. Under 2022 ökade omnikanalspelaren sin omsättning med hela 25 procent. Från 580 miljoner danska kronor 2021 till 727,3 miljoner i fjol. Något som i svenska pengar landar strax över 1,15 miljarder svenska kronor.

LÄS ÄVEN: Sportjätten går offline – här öppnas svenska flaggskeppsbutiken

Samtidigt ökade bolagets GMV (Grosss Merchandice Value) till 752,2 miljoner danska kronor. En ökning med 23 procent jämfört med 2021.

2022 har varit ett otroligt år för Unisport på en marknad som har präglats av stigande konsumentpriser. Det är en stor milstolpe för Unisport och resultatet placerar oss långt över vårt mål för 2025. Vi har levererat en tillväxt på cirka 23 procent jämfört med till 2021, som också var ett rekordår för Unisport, säger Michael Burk, vd för Unisport i en kommentar.

Kostsam flytt

Men tillväxten har kostat på. Unisport levererar förvisso en justerad EBITDA på 41,2 miljoner danska kronor, vilket är en ökning med 31 procent jämfört med 2021. Men på den nedersta raden går sportjätten från ett plus på 1,2 miljoner 2021 till -5,4 miljoner för 2022.

Något som delvis ska bero på att Unisport i fjol flyttade sitt centrallager från Albertslund till Köge. En flytt som nästan fördubblade golvytan till 10 000 kvadratmeter, men också medförde en engångskostnad på 13,5 miljoner kronor.

Vi har haft upplevt en stark efterfrågan och hanterade mer än 1,3 miljoner order, motsvarande en tillväxt på cirka 15 procent jämfört med 2021. Den kraftigt accelererande tillväxten gjorde att vi var tvungna att flytta fram lagerexpansionen, som ursprungligen var planerad till mitten av 2023, med nästan tio månader till september 2022, säger Michael Burk.

Förutom lokala nätbutiker i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Nederländerna, Tyskland och Frankrike har Unisport flaggskeppsbutiker i Paris, Stockholm samt Köpenhamn. Bolaget driver också en global medieplattform, för fotbollsrelaterat innehåll, som idag ska ha mer än 8 miljoner följare i sociala medier.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se