Om du någonsin köpt vintage-produkter inom lyxsegmentet online kanske du känner igen A Retro Tale. En av de ledande e-handlarna på området.
Bolaget har vuxit så det knakar sedan starten 2017. Under 2022 ökade tillväxten från 19 till 29 miljoner kronor och resultatet, efter finansiella poster, steg från 1,4 till 2,5 miljoner.
Nu är det dags att skala upp rejält och ta ytterligare tillväxtkliv. Därför har man plockat in 23,8 miljoner kronor i en investeringsrunda, något som värderar bolaget till en bit över 100 miljoner kronor. Det är inte vilka investerare som helst som kliver ombord. H&M Group Ventures blir ledande investerare. In kommer även LeoVegas grundare, Gustaf Hagman. Kent Eskilsson, befintlig delägare och ordförande, deltar också.
Vi ser fram emot att tillsammans med våra nya partners H&M och Gustav Hagman göra A Retro Tale till det självklara valet för lyxprodukter i hela Europa, säger Kent Eskilsson.
De grundades 2017 i Stockholm av Niclas Jansson och 2018 fick han med sig just Kent Eskilsson som medgrundare och investerare. Under 2019 fick man sällskap av Tobias Jonnarth, som var med och byggde plattformen.
Ni har bevisligen lyckats bra på egen hand, varför tar ni in externt kapital?
Det är en kapitalkrävande bransch som vi verkar i. Vi äger alla våra produkter och ambitionen är att få mer kapital för att kunna köpa och sälja fler produkter, säger Kent Eskilsson till Ehandel.
Att locka investerare har visat sig vara utomordentligt tufft i dagens läge. Särskilt för de e-handlare som har haft fullt fokus på tillväxt, samtidigt som lönsamheten blivit lidande. Det är dock inget bekymmer som A Retro Tale brottats med.
Vi har varit lönsamma i princip från dag ett. När Niclas Jansson kom med den här idén till mig på ett tidigt stadium, så såg jag att jag kunde komma in och hjälpa till med min erfarenhet då jag har jobbat inom tech i 19 år. Jag har stoppat in pengar genom åren för att bygga tillväxt och nu känner vi att vi vill ta större kliv. Det här är första omgången och det kan bli en till runda längre fram.
Det är tunga investerare som kliver in, hur lyckades ni få med dem på tåget?
Vi har träffat x antal potentiella investerare och har också tackat nej till investerare som många andra kanske drömmer om. Vi klickade bra med H&M, som är på yttersta toppen inom retailsegmentet. Gustaf Hagman i sin tur har en extremt lång erfarenhet av marketing och performance marketing, så det kändes helt rätt även där.
Vad har de för krav?
De har inga särskilda krav annat än att vi har en plan för att köpa in och sälja mer och börja bygga organisationen, som är väldigt liten. I dag är vi sex stycken och tre till är på väg in under hösten. Sen har H&M hjälpt oss mycket med kontakter och sin erfarenhet, vilket är jättevärdefullt för oss.
Med sikte på Europa
Att second hand-segmentet är hett har vi ofta fått höra under de senaste åren. Det är något som också A Retro Tales siffror skvallrar om. Ännu mer tydligt blir det när vi får höra att tillväxten mer eller mindre varit helt organisk.
Vi är en av de större i Norden. Sverige är vår största marknad i dag, vilket inte är så konstigt då vi började här. Vår plan är att ta oss ut i Europa och jobba oss neråt. Med tanke på att vi inte har arbetat med marknadsföring tidigare i vårt företag, så är det fantastiskt att vi har kunnat sälja med de här sifforna.
Varför är lyx-segmentet så gångbart inom second hand nu?
Jag tror att det är en eftersläpning. Många har koncentrerat sig på det billigare sortimentet, till exempel H&M via Sellpy. Det är svårt att hitta marginaler i det segmentet. Vi har ett mycket högre order value, som gör att vi kan hitta marginaler på ett helt annat sätt.
Att man trycker på gasen just nu är alltså ingen slump. Man har bevisat under ett antal år att affären håller. Samtidigt har lyxartiklar en förmåga att gå bra i dåliga tider. Det är med andra ord hög tid att skala upp, trots ökade kostnader och en orolig omvärld som inflationen fört med sig.
Men finns det kanske en risk att man växlar upp för mycket för snabbt? Vi har sett exempel på aktörer som gått all-in under pandemiåren, för att därefter kämpa ordentligt i motvind.
Det finns alltid en risk att man gör satsningar som inte går som man vill. Men vår satsning handlar om att vi utökar sortimentet. Dessutom har vi helt andra förutsättningar än andra e-handlare. Våra produkter står sig i värde. När vi köper in en väska så vet vi att vi kommer att sälja den. Tar man däremot in pengar för att bygga en stor organisation och ett stort industrilager, då finns det en risk att man inte lyckas gå hela vägen. Men vi ska bygga sortimentet och bygger inifrån, säger Kent Eskilsson.
Ny vd ska leda arbetet
I samband med kapitalrundan har man även rekryterat Daniel Tidebrink som ny vd. Han har startat både marknadsplatser och e-handel i Sverige, Polen och Nordafrika.
Jag har följt A Retro Tales resa och är väldigt imponerad. Second hand-marknaden växer just nu snabbt och den starka position på lyxmarknaden som A Retro Tale skaffat sig både i och utanför Sverige med enormt hög kundnöjdhet och effektiv affärsmodell gör att jag snabbt tackade ja till att vara med på denna resa – en resa som bara börjat, säger han om nya uppdraget.