ANNONS

Tunga investeringar stod kedjan dyrt - förlorade 63 miljoner

Wictoria Glans, koncernchef pĂĄ Life Europe

"Har varit utmanande".

ANNONS

Förra året blev en svettig period för hälsokostkedjan Life. Bolaget vände en vinst, efter skatt, på 68,8 miljoner kronor till en förlust på 63,3 miljoner.

Anledningen stavas stunga investeringar under en period med skyhög inflation, oro i omvärlden och krånglande leveranskedjor. Dessutom kom en helt ny koncernledning på plats.

Det verksamhetsår vi lämnar bakom oss har varit utmanande. Att kunna genomföra så radikala förändringar som vi ändå har gjort samtidigt som våra kunders och partners plånböcker och verksamheter utmanas av krig och sviktande världsekonomi är ett styrkebevis. Inte minst avspeglar det våra ägares tro på visionen om Life som ett toppmodernt nordiskt detaljhandelsföretag inom hälsa och livsstil, säger Wictoria Glans, koncernchef för Life Europe AB, i ett uttalande.

Omsättningen lyckades man dock öka, även om tillväxten var av det beskedligare slaget. Den landade på 1,185 miljarder mot 1,141 miljarder kronor året innan.

Bland de förändringar som gjordes under fjolåret ingår ett nytt affärssystem och nya logistiklösningar.

Vi utvecklar Life både internt, online och i butik och bygger samman fysiska och digitala kanaler. Parallellt skapar vi ett sortiment baserat på uppdaterade kundinsikter och vår övergripande strategi för att leverera en kundupplevelse i absolut världsklass. De kommande 25 åren kommer att bli minst lika spännande som det dryga kvartsekel som Life redan har avverkat, säger Wictoria Glans.

Nils Lund
nils@ehandel.se