Babybranschen är i rejäl gungning och det senaste året har ett flertal aktörer i branschen tvingats i rekonstruktion. Däribland Babyshop och Bonti, men även e-handelsraketen Babyworld tvingades i slutet på mars ansöka om rekonstruktion.
LÄS ÄVEN: Därför tvingades Babyworld till rekonstruktion: ”Inte tillräckligt bra”
Enligt preliminära siffror som Ehandel fick ta del av i våras hade omsättningen fallit med närmare 40 miljoner kronor. Samtidigt skulle rörelseresultatet (EBIT) ha försämrats med nära 20 miljoner under 2022. Siffror som nu visar sig inte ha varit allt för långt ifrån sanningen.
Enligt e-handlarens senaste årsredovisning landade omsättningen under 2022 på 301 miljoner kronor. Att jämföra med 340 miljoner föregående år, det rapporterar Breakit. Samtidigt gör man en svidande förlust. Rörelseresultatet skrivs till -11,2 miljoner kronor. Jämfört med en vinst på 8,3 miljoner för 2021.
Förlusten härrör främst från kostnadsökningar, en olönsam prissättningsrobot, ohälsosam priskonkurrens, stora kostnader för byte och implementering av nytt affärssystem samt nyetablering av ny butik, skrev bolaget i en underrättelsen till borgenärer tidigare i år.
Stängde butiken
I årsredovisningen pekar bolaget även på de “betydande investeringar” som bolaget gjort i form av en helt ny e-handelsplattform samt den nya fysiska butik kedjan öppnat i Linköping. Ett butiksnät som man under året börjat se över.
Bolaget hade vid årsskiftet elva fysiska butiker men i maj kom beskedet att e-handlaren stänger sin butik på Kaserntorget i Göteborg.
Bolaget har från och med januari 2023 vidtagit en rad lönsamhetsfrämjande och kostnadsreducerande åtgärder, skriver Babyworld i årsredovisningen.
I en intervju tidigare i våras berättade Peter Bondelid, vd på Babyworld, om några av åtgärderna som innefattar en ny prisättningsmetod samt minskning av kostnader vad gäller personal och konsulter. Dessutom genomförs hyresförhandlingar, översyn av antalet butiker samtidigt som lagernivån ska optimeras.
Vi har goda förhoppningar om att ta företaget ur svackan. Vi får vända på varenda sten, se över vår interna kostnadsstruktur, kostnadsnivå och butiksstruktur. Förlusterna uppkommer inte jämnt, utan det är vissa förlustkällor, sa Peter Bondelid i en kommentar till Ehandel tidigare i våras.