I början av månaden släppte Mat.se lite siffror för hur deras försäljning gått i höst. Under september ökade matbutiken på nätet sin försäljning till 12,4 miljoner kronor, en ökning med 40 procent jämfört med maj som var den tidigare bästa månaden.
Nu har en av deras konkurrenter släppt liknande siffror. MatHem.se som är en av de största aktörerna i landet nådde under september för första gången en försäljning på mer än 50 miljoner kronor.
– Allt fler människor upptäcker hur enkelt det är att handla sin mat på nätet och få den levererad hem. Extra glädjande är att så stor del av de nya kunderna blivit rekommenderade att handla på MatHem av sina vänner som redan är kunder, säger Tomas Kull, vd på MatHem.se.
En tydlig trend
MatHem, som förra sommaren tog in över 50 miljoner kronor i nytt riskkapital, omsatte 2013 247 miljoner kronor, en ökning från 117 miljoner kronor under 2012. En omsättning man siktar på att dubbla i år då allt fler väljer mat på nätet.
I USA säljs idag livsmedel via nätet för motsvarande 195 miljarder kronor, en siffra som förväntas mångdubblas de kommande åren i takt med att allt fler väljer bort den traditionella mataffären till förmån för att spara tid genom att handla sin mat online. Samma tydliga trend syns i Sverige.
– Vi vet att vi förenklar människors liv och tid är något som de flesta har ont om och därför tillför vi ett extra värde som blir tydligt för alla som börjar göra sina första inköp av mat på nätet. Vi bidrar mer än gärna till att människor kan använda sin tid till viktigare eller roligare saker än att köa och kånka på matkassar, säger Tomas Kull.
Källa: Press