Candles Scandinavia har som mål att växa minst 30 procent årligen. Det uppfyllde man med råge under det senaste verksamhetsåret. Omsättningen ökade nämligen med 33 procent till 215 miljoner kronor. Samtidigt vändes en förlust på 13 miljoner året innan till en vinst på 4 miljoner kronor.
Vi har gjort effektiviseringar och dragit ned på personalstyrkan, samtidigt som vi ökat "outputen" och förbättrat rutinerna. Så vi har minskat kostnadsmassan och har samtidigt en förbättrad marginal tack vare den ökade volymen, säger Viktor Garmiani, vd på Candles Scandinavia, till Ehandel.
Bolaget har i etapper skalat ned personalstyrkan, vilken nu är halverad från när man var som flest. Då var man 120 stycken och i dag är man alltså runt 60.
Hur går mindre personal ihop med högre produktion?
Det är en kombination av att vi har effektiviserat verksamheten, har bättre rutiner än innan. Tidigare var vi för många. Vi hade växtvärk och ville säkerställa att vi kommer ikapp alla order och tillsatte en hel del personal för att göra manuella moment, för att klara den stora efterfrågan. Nu har vi installerat maskiner och har kunnat automatisera steg för.
Är ni klara med neddragningarna?
Vi är klara där. Vi har gjort det som ska göras och är nöjda. Vi har en bra organisation i rätt storlek och med rätt kompetens.
Samtidigt har bolaget valt att skjuta upp byggnationen av en ny fabrik ett par-tre år. Istället har man investerat i en ny produktionslina, i redan befintliga lokaler, som ska öka produktionen av doftljus och rumsdoft med 500 procent.
Det kommer att ske i etapper, men det ska vara helt färdigt och i full drift om nio till tio månader. Då har vi definitivt höjd för att växa mer. Vi ska växa med minst 30 procent per år och känner oss komfortabla med att vi klarar det utan att tumma på likviditet och kvalitet. Vi har framtidssäkrat vår verksamhet.
"Vill ha hållbarhet på sista raden"
Bolaget är också inne i en internationell expansion, som gör att man kan hålla de relativt högt uppsatta tillväxtmålen. Men det är också ett steg på vägen mot de hållbarhetsmål man jobbar för i branschen.
Vi vill växa bolaget och öka lönsamheten. Men vi vill också förändra industrin mot att bli mer hållbar. För att lyckas med det behöver vi på riktigt bli en spelare av rang. Vi verkar i en industri som omsätter 75 miljarder kronor globalt och vi omsätter drygt 200 miljoner. Det är några väldigt få promille i marknadsandelar, så det finns mycket mer att hämta där. Blir vi tillräckligt stora blir vi ett större hot och fler kommer behöva gå mot mer miljövänliga, hållbara och naturliga produkter.
Den som kan sin huvudräkning har nu insett att det kommer ta ett tag för Candles att bli det där större hotet. Att slänga pengar på problemet och växa i en betydligt högre fart än de där 30 procenten för att nå en större storlek snabbare, och kunna realisera hållbarhetsmålen fortare, är dock inget alternativ.
Jag skulle inte säga att 30 procent är något tak. Vi är fokuserade på att göra både vinst och lönsamhet, men vi vill inte växa till nivåer igen där vi får ett negativt resultat och mer växtvärk. Vi vill göra det på ett hållbart sätt över tid. Vi har sagt minst 30 procent i tillväxt årligen, vilket är högt i sig, men vi är komfortabla med att vi kan klara av det. Sen kan det bli lite högre, eller lite lägre. Men vi vill ha hållbarhet även på sista raden, säger Viktor Garmiani.