ANNONS

Hårda bud: Så ska Clas Ohlson spara 100 miljoner – VD talar ut

Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström
Clas Ohlson/Pressbild

"Ett tufft läge".

ANNONS

I dag damp den ner. Clas Ohlsons senaste kvartalsrapport. Det handlar om bolagets Q4. Så räkenskapsåret är brutet. Det handlar om perioden från den 1 februari – till och med den 30 april i år.

Så hur gick det?

Jo, försäljningsintäkterna backade marginellt från 1,80 miljarder kronor under motsvarande period i fjol – till 1,77 miljarder i år. Även onlineförsäljningen var i stort sett oförändrad på 220 miljoner kronor, mot 221 miljoner året innan. Rörelseresultatet tickade in på -7 miljoner mot -10 miljoner i förra året.

Det är med andra ord fortsatt rätt kärva tider för Clas Ohlson.

"8 procent organiskt"

Ehandel bestämde sig för att be om en spontan kommentar till rapporten. Vd:n Kristofer Tonström svarar så här:

Det är en rapport som reflekterar ett tufft läge på detaljhandelsmarknaden men också att vi tagit stora kliv i att bygga Clas Ohlson starkare i alla delar vi själva kan påverka. Tittar man på fjärde kvartalet specifikt är det glädjande att vi börjar se en marginalförbättring mot tidigare kvartal. Och vårt nya år har startat med bra med en försäljningsökning i maj om 8 procent organiskt, säger han till Ehandel.

Försäljningen rörde sig i sidled. Hur kommer det sig?

Försäljningen nådde inte vårt mål om fem procent i organisk tillväxt. Men samtidigt tycker vi att den håller emot relativt väl i en svag marknad.

Nu måste Clas Ohlson spara 100 miljoner kronor, till följd av ökade kostnader. Butikshyrorna är ovanligt höga och varorna som köps in förhållandevis dyra. Samtidigt ökar nu även lönerna, efter vårens fackliga avtalsrörelser inom handeln.

Dessutom har som bekant konsumenterna fått minskat utrymme i plånboken. Därför behöver vi effektivisera oss i allt vi gör. Det blir en förutsättning för att vara konkurrenskraftig och kunna fortsätta utveckla bolaget.

Så många butiker ska öppnas

För att nå sparmålet på 100 mille ryker nu många kontorsjobb, vilket Ehandel rapporterat.

Vi ser över alla typer av kostnader. Och där är organisationen en stor del. De 75 rollerna som påverkas finns inom vår tjänstemannaorganisation.

Hur ska ni öka er försäljning i detta kärva ekonomiska läge?

Genom att fortsätta utveckla det vi redan är bra på, med ett relevant och prisvärt sortiment – och med riktigt bra tillgänglighet och service. Vi har väldigt hög kundnöjdhet och lyckas bra med att konvertera kundtrafik till försäljning. Vi ser nu också förbättrade förutsättningar att driva tillväxt med nya butiker. Och planerar att nettoöppna cirka tio nya butiker under verksamhetsåret.

LÄS ÄVEN: Svettigt för Clas Ohlson – 75 tjänstemän ryker

David Gustavsson
david@ehandel.se