I slutet av maj så avslöjades siffror om TikToks e-handelsverksamhet. Bolaget hade då omsatt 4,4 miljarder dollar 2022 via tjänsten TikTok Shop - vilket är namnet på företagets e-handelssatsning. Vad vi förstår sker majoriteten av denna försäljning i Sydostasien idag, men bolaget planerar en större global utrullning.
Enligt de tidigare uppgifterna siktade TikTok på 12 miljarder dollar i omsättning i år, via e-handeln. Denna siffra revideras nu, enligt nya uppgifter från Bloomberg.
TikTok tror nu att man kan mer än fyrdubbla omsättningen under 2023, enligt källor till tidningen. Totalt räknar det sociala videonätverket att sälja för 20 miljarder dollar (nära 220 miljarder kronor) via sina e-handelstjänster under detta år. Det handlar dock om totalt försäljningsvärde (GMV), inte TikToks rena intäkter.
Samtidigt som TikTok expanderar TikTok Shop, där andra alltså säljer sina produkter, så rapporteras det att ägarbolaget ByteDance allt mer satsar på e-handel helt i egen regi i Kina - via appen Douyin. Det är uppenbart att ByteDance ser stora möjligheter inom e-handelssfären under 2023.
Om TikToks e-handelssatsningar tar sig till Norden återstår att se. Ehandel kontaktade svenska TikTok, i september i fjol, men fick då svaret att de inte visste något om Tiktok Shopping för Norden. Det känns dock alltså som att TikTok nu lägger in en ny växel kring e-handeln.