Att starta en e-handel är inte det lättaste. Fråga bara Milosz Nilsson som ligger bakom Roboservice.se. Han säljer robotgräsklippare av det anrika varumärket Kress och fick en presentation av deras senaste modell.
Med hjälp av 4G-signaler ska de ha millimeterprecision även på riktigt stora ytor. Milosz prognos löd: Försäljning i 20- till 30-miljonersklassen i år. Men så blev det inte. Nu hoppas han istället på att landa någonstans på mellan 2 till 5 miljoner. Anledningen?
Vi har fått in vad som kommer att vara världens bästa robotgräsklippare i lager. Men den har varit försenad med flera månader och mjukvaran är inte helt färdig, säger han till Ehandel.
Men trots motgångarna är målsättningen på sikt ändå högt ställd.
Jag ska bli störst och bäst i Sverige på stora ytor.
Arbete pågår med att bearbeta golfklubbar, samarbeta med idrottsföreningar men också att få livet att gå ihop. En försäljning som blir ungefär tio gånger mindre än vad som var tanken kommer med sina bekymmer.
Man får bredda sig ytterligare något år. Jag får tänka på hur jag kan överleva, när jag inte får in affärerna som jag hoppades skulle driva företaget och få det att växa, säger han och fortsätter:
Det blir att hitta sidouppdrag och kortsiktiga affärer för stunden. Jag har dragit igång ett trädgårdsföretag vid sidan om med en fantastisk kvinna, så där snurrar det in lite pengar. Jag har även ett annat företag där jag är projektledare åt Skånemejerier och kör frusen mjölk. Sen gäller det att dra ned på utgifterna. Hur lite lön kan jag ta ut? Kan jag minska på lån, skjuta på kostnader och dra ned på investeringar? Däremot har jag investerat otroligt mycket i marknadsföring.
Hur är det att sälja de här robotgräsklipparna via e-handel?
Det är svårt. Det är tunga produkter och jag är en liten handlare så jag får inte de bästa avtalen. Hemsidan är ett showroom för oss. Men eftersom vi ändå skulle lägga upp alla produkter så krävde steget till att också sälja dem online inte så mycket mer jobb. Det är därför vi startade den.
"Det roligaste jag gjort"
Trots förseningarna och en tuff start så märks det att han verkligen brinner för affären. När vi når honom på telefon är han i full färd med att sluttesta mjukvaran och jobba med "finliret".
Att vara egenföretagare och bygga hemsida, webbshop, göra youtubevideos, finnas på sociala medier och skriva offerter, vilken värld vi lever i ändå. Vilka möjligheter det finns. Men man måste också vara väldigt kreativ. Ena sekunden är man säljare, andra sekunden är man vd. Man får ta på sig olika mössor som är väldigt långt ifrån den andra.
Hur ser det ut med avtalen i och med förseningarna?
Vi har redan sålt ett par maskiner, men vi pratar inte de största avtalen. Däremot har en kollega i Jönköping vunnit ett avtal med kommunen, så där rullar det på i stor skala.
Att se andra med samma produkt landa större avtal ger förstås råg i ryggen att ändå kämpa vidare, trots den tunga starten.
Det är det roligaste jag har gjort. Jag jobbar mellan klockan 6 och 21 sex till sju dagar i veckan och gråter två av dem - ändå har jag aldrig haft så kul. Jag tror på min produkt, på mig själv och på mina kollegor. Jag har något som kommer att förändra världen ganska snart. Åkgräsklippare kommer att bli så billiga i framtiden. För vem vill ha en sådan när man har en robot som kan klippa 36 000 kvadratmeter, med fina linjer, för halva priset, avslutar Milosz Nilsson.