ANNONS

Lågpriskedjorna dyrare än online - så stor är skillnaden

Oscar Hagman på Prisjakt
Press

"Skönhetsprodukter billigare på nätet".

ANNONS

“Priset är skillnaden", "normala varor, onormala priser", "låga priser varje dag” och “alltid mycket för pengarna”. Ett axplock av de löften som några av landets största lågpriskedjor kastar ur sig på daglig basis, men stämmer det? Den frågan ställde sig Prisjakt - och här kommer svaret.

Prisjämförelsesajten har nämligen undersökt 100 populära skönhetsprodukter hos ÖoB, Rusta, Normal och Dollarstore, och i nio av tio fall är det billigare att handla online.

På TikTok trendar Normal med flera uppmaningar från kreatörer om att ta sig till butikerna för att fynda de billigaste skönhetsprodukterna. Det är såklart inte fel i sig, i många fall tycker konsumenter om att gå till en fysisk butik. Men jag rekommenderar alltid att jämföra priser och inte ta för givet att lågpriskedjorna har lägst pris. När det gäller skönhetsprodukter visar det sig att det oftast är billigare online, säger Oscar Hagman, konsumentanalytiker på Prisjakt.

Prispressar med egna varumärken

Enligt Prisjakts studie är det i snitt 30 procent dyrare att handla från lågpriskedjorna, jämfört med det lägsta priset online. Bland specifika kategorier är det i snitt 19 procent billigare med hårvård, och 43 procent billigare med smink, om du handlar det på nätet.

Man konstaterar samtidigt att utbudet skiljer sig en hel del på skönhetsfronten. Normal är butiken med störst utbud inom skönhet, där konsumenten kan vänta sig att hitta de mest klassiska varumärkena.

Bland övriga kedjor är utbudet av klassiska skönhetsvarumärken något smalare, men desto större utbud av mindre välkända varumärken. Ofta till lägre eller motsvarande pris.

Något som är tydligt är att många av dessa "lågprisbutiker" ofta saknar ett heltäckande utbud av de mest vanliga produkterna, som till och med finns i var och varannan livsmedelsbutik. Istället satsar man på egna, unika varumärken, som man kan prispressa med. Dessa produkter är ett bra val för konsumenter som jagar det lägsta priset, men för den mer medvetna skönhetsshopparen kan bristen på utbud resultera i att de väljer en annan butikskedja, eller shoppar online, säger Oscar Hagman.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap