ANNONS

Växte från 6 till 27 miljoner - nu lanserar de ny e-handel

John Ekeberg, vd på Sjöstrand Coffee

"Tror inte att något svenskt företag har varit galna nog".

ANNONS

Sjöstrand Coffee har gjort sig kända för sina kaffekapselmaskiner och mjölkskummare. De har kanske framför allt setts hos återförsäljare, vilket kan vara en av anledningarna till att de passerat oss på Ehandel helt förbi.

Men nu händer det grejer även på den egna e-handelsfronten. Bolaget, som de senaste tre åren, gått från en omsättning på 6 till 27 miljoner kronor har nämligen lanserat på en ny e-handelsplattform och gör en ordentlig push för försäljningen direkt till konsument.

Vi har vuxit väldigt mycket de senaste åren, främst via retail och via distributörer. Vår affär har legat primärt ute i Europa. Vi har Sverige som största marknad, men den är hyfsat liten om man viktar det mot hela affären utomlands. Vår e-handel har stått för ungefär 10 procent av affären, men vi har både underpresterat och underinvesterat kraftigt där och suttit på en plattform som gjort att vi inte kunnat skala upp, säger John Ekeberg, vd på Sjöstrand Coffee till Ehandel.

Med satsningen på den egna e-handeln kom även ett rejält ansiktslyft på annat håll.

Det har skett ett stort varumärkesarbete. Det är inte bara en e-handelsplattform utan också ett skyltfönster för oss, där vi gjort ett jättelyft med copy, hela tonaliteten och innehåll. Så det är mycket mer än bara det tekniska och tanken är att vi ska växa e-handelsaffären.

Den nya plattformen lanseras i samarbete med Panagora och Shopify. Vi på Ehandel har också noterat att flera e-handlare bytt till den sistnämnda jätten.

Vi satt på en gammal plattform, med gammal kodning och var nästan helt i händerna på utvecklarna och byrån vi hade. Vi kunde inte göra mycket alls själva. Så ett av målen vi hade med en ny plattform var att vi kunde hantera och göra mycket själva med allt från kampanjer, design och uppdatera content, säger John Ekeberg om valet.

"Viktigt att vara tydliga"

Medan vi hade dem på tråden var vi förstås nyfikna på att veta mer om Sjöstrand Coffee. Här upptäckte vi att bolaget, kanske något oväntat, också är börsnoterade på Spotlight. I skrivande stund står kursen i drygt 0,8 kronor aktien.

Hur kommer det sig att ni valt att verka i noterad miljö?

Jag tror inte att något svenskt företag har varit galna nog att göra en kapselmaskin sedan Electrolux. Det är en dyr produkt med en kapitalkrävande produktutveckling, så man valde att ta bolaget till marknaden. Det var innan min tid. Jag var inte operativ under den perioden, men en av de första investerarna. Jag tror helt enkelt att man såg att det var ett bra sätt att ta in kapital.

Någonstans här kör vi också fast lite grann. När vi vill veta mer om målen som börsbolag, eller andra såväl kort- som långsiktiga mål, springer vi in i den vägg man ofta gör med noterade företag: "Det är inget vi har kommunicerat till marknaden eller tänker kommunicera nu".

Nåja, som tur är finns det andra intressanta godbitar att bjuda på. Som hur det är att som en relativt liten aktör, en doldis i sammanhanget ta sig an globala giganter som till exempel Nespresso, som dominerat i kaffekapselsammanhang.

Jag tror att det är viktigt för oss att vara tydliga inom vårt segment. Vi har något unikt inom premium design-segmentet. Designen på maskinen är varför kunderna väljer Sjöstrand. Sen när det gäller kaffeaffären så är den väldigt konkurrensutsatt och det finns en uppsjö av olika rosterier. Fördelen vi har är att vi har både hård- och mjukvaran, både maskinen och kaffet. När vi säljer en maskin blir det bara inte ett engångsköp, eftersom vi också har våra kapslar.

"En betydande affär"

Men några exakta procentsatser om hur stor den egna e-handeln ska bli nu efter ombyggnationen får vi alltså inte veta, mer än en hint om potentialen man ser i affären.

Vi ser att vi kan bygga en betydande affär online. Mer än de 10 procenten vi har i dag. Vi ser också möjligheten i att vara ett lifestylevarumärke. Vi får in kunden i vår kanal, den köper maskinen och sen kan vi få kaffeaffären att rulla vidare på det.

Har det varit några sura miner från återförsäljarna nu när ni stärker den egna kanalen?

Nej, tvärtom. I vårt segment måste man smalna av distributionen lite och vi finns hellre hos ett fåtal återförsäljare där vi når just vår målgrupp. Sedan kommer vi aldrig att tävla med dem om pris på vår egen sajt, avslutar John Ekeberg.

Nils Lund
nils@ehandel.se