E-handeln Mylla.se, som säljer och distribuerar svenskproducerade matvaror utan mellanhänder, går till frontalangrepp mot dagligvarujättarna. Mer specifikt mot deras egna märkesvaror (EMV).
De lanserar kampanjen "Svartvitt" för att belysa vad de tycker skapar en skadlig konkurrenssituation för svenska livsmedelsföretag.
Dagligvaruhandeln är en marknad med ett fåtal jättar. Därför måste producenten hålla sig på god fot med jättarna samtidigt som de konkurrerar med jättarnas egna märken. Det ger en väldigt skev maktbalans, skriver de på sin sajt.
I Livsmedelsföretagens senaste undersökning uppger 82 procent att deras lönsamhet är sämre i de fall där produktionen går till jättarnas egna märkesvaror.
Mylla menar också att EMV också anonymiserar maten och arbetet bakom produkterna.
Antingen fortsätter vi låta jättarnas egna märken växa och vi får allt färre alternativ på hyllorna. Eller så väljer vi en väg där konsumenter och producenter kan mötas på öppna villkor. En plats där du kan handla riktig mat med färg, smak och historia, skriver de.
I samband med kampanjen väljer de själva också att visa var kundernas pengar hamnar. I ett exempel med den egna "Gårdskassen", som kostar 476 kronor, går 327 kronor till producenterna, 95 kronor till Mylla och 52 kronor till att betala moms. De uppmanar även kunderna att kontakta matjättarna för att få veta hur fördelningen ser ut där.