Göteborgsbaserade Essential Studios, mer kända som varumärket Muli Collection, har lagt ett urstarkt 2022 till handlingarna. E-handlaren, som designar och säljer smycken, ökade sin omsättning rejält från 6 till 14,6 miljoner kronor. Och då sträckte sig verksamhetsåret 2020/21 över 15 månader.
Utöver den egna e-handeln återfinns varumärkets produkter även hos ett antal återförsäljare. De har även genomfört designsamarbeten med välkända influencers. En strategi som verkar ha burit frukt för grundarna Isabelle Åkerström och Cajsa Andersson.
År 2022 var ett händelserikt år, där ökad omsättning och fortsatt god lönsamhet stod i fokus, skriver man i rapporten.
Visst lyckades man också leverera svarta siffror. Resultatet, efter finansiella poster, ökade från 1,8 till 2,4 miljoner kronor trots omfattande satsningar.
Under året lanserades nio kollektioner, varav tre tillsammans med välkända profiler. Produktutbudet har under året dubblerats. Nya produktsegment som smyckesskrin och adventskalender har lanserats, samt nya återförsäljare har tillkommit, skriver de.
Man hann även med att testa offline-sfären med en popup-butik på Stureplan i Stockholm, samt flytta till ett större kontor hemma i Göteborg.
Dessa händelser har bidragit till mer än dubblerad omsättning. Samtidigt har företaget behållit en god lönsamhet, konstaterar de i rapporten.