Det är inte bara vädret som haft en knagglig sommar. Detsamma gäller för fysiska sko- och klädbutiker. Men där slutar sambanden, för det är inte vädret som är orsaken till de fysiska butikernas minskade försäljning. Det menar nu flera experter.
"Går inte att skylla på vädret"
Försäljningsutvecklingen i juli ser ut som följer: Minus 1,7 procent för fysiska klädbutiker och minus 1,9 procent, för skobutikerna. För första halvåret 2017 har utvecklingen för fysiska butiker gått ner ännu mer - minus 2,0 procent för klädhandeln och minus hela 2,7 procent för skobutikerna.
Ibland sägs det att regniga somrar får folk att stanna hemma och e-handla, men det sambandet finns inte, enligt Mikael Sandström, som menar att minskningen av de fysiska butikernas försäljning har pågått i åratal.
- Det går inte att skylla på det. Det har inte varit dåligt väder i sju år, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil, till DN.
E-handel från utlandet ökar försäljningen
Att näthandeln påverkar den fysiska handelns upp och nergångar, oavsett väderlek, råder det dock ingen tvekan om.
På HUI Research har man nämligen noterat att detaljhandeln som helhet ökat med 2,7 procent under första halvåret, trots att de fysiska butikerna alltså backar. Förklaringen tycks vara ökad näthandel, inte minst från utlandet.
- Konsumenter spenderar mer pengar i utlandet genom e-handeln med aktörer som Zalando och brittiska motsvarigheter. De erbjuder enkla, smidiga och attraktiva handelsplatser, säger Andreas Svensson, senior konsult vid HUI Research, till tidningen.