I våras berättade Tacokungen Lars-Olof Mattsson, som satte kryddtillverkaren Santa Maria på kartan, om sin senaste satsning Mat.se och målet att bli den största matbutiken på nätet. Försäljningen i årstakt låg då på 90 miljoner kronor, men det är en siffra som man planerar att öka rejält den kommande tiden.
Och det verkar som att den starka utvecklingen för matbutiken på nätet fortsätter. Under september ökade försäljningen till 12,4 miljoner kronor. En ökning med 40 procent mot den tidigare bästa månaden som var maj 2014 med en försäljning på 8,9 miljoner kronor.
Etablering i Stockholm
Under andra kvartalet 2014 växte den digitala mathandeln med 32 procent enligt D-food Index från Svensk Digital Handel. Middagslösningar hade en tillväxt på 15 procent och lösplock växte med 55 procent. Men Mat.se ser en större ökning än så, mycket tack vare nyetableringar.
– Försäljningen per leveransdag ökade i september med 115 procent mot föregående år. Det är ett tydligt kvitto på att vi gör rätt och vi har tagit ytterligare ett viktigt steg i vår tillväxtstrategi. Etableringen i Stockholm var en del i strategin och bidrar sedan 31 mars till försäljningen, säger Måns Danielson, VD för Mat.se.
Källa: Press