E-handlaren Footway meddelade idag att man ingått ett partnerskap med Weports. Wesports har köpt upp tyska Keller Sports och det varumärket ska nu återlanseras med hjälp av något som namngetts Footway+.
Vad är då Footway+? Det låter spontant som en kundklubb likt CDON+. Men i Footways fall ska tjänsten riktas till både e-handlare, tillverkare och slutkunder.
Vi på Ehandel undrade förstås vad fasiken som pågår. Samtidigt vet vi att Footway nu jobbat med sin nya e-handelsplattform i något år och allt verkar peka mot ett håll, men slutdestinationen har inte riktigt varit känd.
Är detta “the grand plan” med den nya plattformen?
Ja, säger Footways vd Daniel Mühlbach med ett leende.
Han berättar att de vill vara en motpol till exempelvis Amazon och andra stora marknadsplatser. Vilket ofta är dit man vänder sig om man snabbt vill nå nya marknader.
Värdet som e-handlare bygger sitter i varumärket, säger han.
Företagets nya tjänst ska se till så att e-handlare kan bygga sina egna butiker och butiksvarumärken utan att tvingas in i en “transaktionsplattform”, som Daniel menar att Amazon är.
I dag upplever många e-handlare utmaningar med att outsourca delar som till exempel lager och logistik. Man måste ofta vara en riktigt bra beställare för att få det att fungera. Att bygga eget lager och egen infrastruktur är dyrt för mindre handlare.
Genom att använda Footways lösning ska man alltså få de ofta jobbiga delarna serverade på ett fat. Men samtidigt behålla kontrollen, i alla fall mycket mer än hos exempelvis Amazon.
Vi har byggt vår lösning baserat på att det ska vara enkelt att integrera mot och enkelt att drifta. Vår tjänst hanterar hela orderflödet vilket gör att man kan undvika komplexa affärssystems-integrationer. Vi hanterar lager, frakt och returer och kundsupport på 24 marknader.
Vilka e-handlare riktar sig tjänsten till?
Primärt e-handlare med 1-50 miljoner kronor i omsättning som vill växa internationellt utan att behöva investera i infrastruktur.
Vad är fördelarna för tillverkare?
Tillverkare kan lagerhålla produkter och tillgängliggöra dessa för fler butiker. Vilket totalt sett minskar behovet av att binda produkter i lager. Vill man sedan som tillverkare även ha en flagshipstore och sälja själv, kan man enkelt göra det.
Daniel Mühlbach berättar att de jobbat i snart tre år med att frikoppla lager, kundsupport och leverans från själva webbutikerna. Footway har idag 12 egna butiker som redan använder lösningen.
Vi vill göra det möjligt för mindre e-handlare att få tillgång till en e-handelsinfrastruktur där man kan växa och konkurrera internationellt. Utan att behöva vara expert på outsourcing, säger Daniel Mühlbach.