ANNONS

Så boostar Borås Bubbleroom – slog 400 miljoner: "Framgångsnyckel"

Ehandels David Gustavsson inklippt bredvid Bubblerooms VD Ville Kangasmuukko Nordström på det rosa lagret i Viared

"Det finns inget bättre ställe i Sverige".

ANNONS

I veckan gav sig Ehandels posterboy och reporter David Gustavsson, alltså undertecknad, sig ut på spåren. Han tog nämligen tåget från Stockholm till Borås och nådde efter ett antal byten Sveriges regnigaste stad, enligt SMHI:s statistik.

Det blev taxi ut till Viared, logistik-, lager och e-handelshubben utanför Borås. Här har aktörer som Craft, Eton, Care of Carl, Hemtex och Bubbleroom lager och kontor.

Om ni regelbundet läser Ehandel.se så vet ni att vi redan har dunkat ut ett finfint reportage utifrån undertecknads besök hos Care of Carl i Viared:

LÄS ÄVEN: E-handlaren krossar drömgränsen – mot miljarden: ”God lönsamhet”

Men vi hann även besöka Bubblerooms kontor och lager. När undertecknad kliver in slås han av skalan. Det är skyhögt i tak med långa och höga trappor och otroligt ljust. Det hela påminner om en hotellobby.

Ett perfekt läge!

Bubbleroom håller till i Viareds norra utkanter och har utsikt mot dels Hemtex nya lager – och dels en stor och hög grushög. Det allt mer avlånga lager- och logistikområdet växer så det knakar.

Vd:n Ville Kangasmuukko Nordström möter oss i "lobbyn". Han har en nystruken vit skjorta på sig, ett par klassiska blåjeans och i dem ett brett brunt skärp. Håret är kammat bakåt och till sidan. Han är liksom både proper och avslappnad på samma gång och ger ett ganska lågmält men också fokuserat intryck.

Vi slår oss ner i ett rum med festklänningar, både befintliga och kommande kollektioner. Det ger en vadderande känsla, men luften tar också snabbt slut i det lilla rummet. Ville Kangasmuukko Nordström är uppvuxen i Göteborg, men bor numera i Alingsås och jobbar som vd på Bubbleroom, som säljer festklänningar på nätet från lagret i Viared.

Borås har boostat tillväxten

Ville Kangasmuukko Nordström konstaterar att det här är typ den bästa platsen på jorden om man vill sälja kläder. Klädhubben Viared, liksom Borås, levererar, tycker han.

Det finns inget bättre ställe i Sverige att befinna sig på än i Borås och det beror för det första på att vi har Textilhögskolan här. De utbildar mer eller mindre alla modebolags inköpare, designers, monsterkonstruktörer och direktriser. Det är en fantastisk skola och studenterna är redo att kliva in i arbetslivet.

För det andra finns det en uppsjö av e-handlare i Boråsregionen. Det finns väldigt mycket kompetens inom e-handel i den här regionen. Det har också varit en framgångsnyckel för vår del att vara här. Vi har vuxit kraftigt de senaste sex, sju åren och den tillväxtresan hade inte varit möjlig om vi inte hade kunnat få tag på bra kompetens, både inom inköp och design från Textilhögskolan och inom e-handel.

Omsättningen låg i fjol på drygt 443 miljoner kronor, mot knappt 411 miljoner året innan – och 396 miljoner 2020. Tillväxten ökar på i stadig takt alltså. Men det är ännu en bit till lönsamhet och svarta siffror. Förlusten ökade till -24,8 miljoner i fjol, jämfört med en förlust på -6 miljoner året innan och -8 miljoner 2020.

Du är i mitten av Norden och du har närhet till Helsingborgs hamn och du kan lätt kunna sälja vidare till Europa och driva din geografiska expansion ut på kontinenten. Och sedan har du givetvis en närhet till Göteborgs hamn där våra produkter kommer in.

Hur går det för er försäljning i den kärva ekonomiska miljön?

Vi är noterade sedan ett och ett halvt år tillbaka och vi släppte kvartal ett här nu för några veckor sedan, där vi redovisade en tillväxt på 3 procent. Och det är självklart bra i dessa tider. Men när vi tittar på Q1 och Q2 förra året så växte vi med 30 procent.

Så det är självklart så att vi ser att vår tillväxttakt har minskat. Vi är inte på tvåsiffriga tillväxttal nu och vi har minskat mellan 3 och 7 procent senaste kvartalen. Så vi är påverkade som alla andra av lågkonjunkturen som vi är inne i.

Hur navigerar ni i den här miljön?

Vi måste säkerställa att vi har en god likviditet i bolaget, så de senaste två till tre kvartalen har vi fokuserat på lönsamhet där vi har inititerat olika aktiviteter och projekt som kommer att ge oss konstnadsbesparingar på sikt.

Ett exempel på ett sådant projekt är bolagets Autostore-investering, på det rosamålade lagret. Rosa är bakgrundsfärgen som Bubbleroom-loggan vilar på. Autostore-satsningen ska gradvis byggas ut och när Ehandel besöker lagret så visar vd:n att det finns en större tom yta som är redo för en expansion.

Det är en betydligt effektivare logistikhantering i dag än när vi hade en helt manuell hantering. Vi har självklart också sett över vår prissättning där vi på våra populära produkter men också i hela sortimentet sett att vi också kunnat öka priserna på ett flertal nyckelprodukter.

Hur har det landat hos kunderna?

Med den inflation vi har i dag så är det inga sura miner från kunderna. Alla förstår att kostnaderna ökar nu och vi likväl som alla andra har valt att ha en högre prissättning för att kunna klara våra ökade kostnader.

Men vi ska fortsätta växa men fokuset här och nu ligger främst på lönsamhet.

Bubbleroom är ett noterat bolag. Och den noterade miljön medför olika utmaningar, medger vd:n.

Det är mer tidskrävande. Den tiden jag kan lägga på produkt och kund har blivit mindre och jag lägger nu mer på kommunikation, rapportering och de administrativa delarna som kommer med att vara i en noterad miljö.

Sedan har jag i min ledarstil alltid varit väldigt transparent och alltid velat involvera min personal i strategiarbetet och i våra affärsplaner och självklart kan jag inte längre vara lika transparent med siffror på samma sätt. Likväl som att jag varje vecka inte kan berätta i detalj hur vår affär fortlöper utan nu får jag vänta tills vi har släppt en kvartalsrapport. Därefter kan jag vara lika transparent som tidigare.

Har ditt jobb blivit tråkigare?

Inte tråkigare men det har blivit mer strukturerat än vad det har varit tidigare.

Nästa steg i Bubblerooms resa i Europa, där försäljningen både sker via egna plattformar och via Zalandos plattform, handlar om att modernisera säljplattformen för en fortsatt geografisk expansion. Det ska nämligen öppnas fler nischade e-butiker under eget varumärke ute i Europa.

Vi ska sjösätta en helt ny systemplattform och när vi släpper den kommer vi också att vara helt redo att öppna egna Bubbleroom-butiker ute i Europa.

Varför är det viktigt att ha egna e-butiker?

För oss är det viktigt att äga kunddatan och bygga egna kundrelationer och inte göra det via andra återförsäljare.

Man förlorar en hel del data när man använder sig av Zalando, menar du?

Zalando är en fantastisk plattform på många sätt och vi har nått ut till nya kunder och kommit ut till nya marknader där vi dagligen samlar på oss värdefull data kring hur det går i de här länderna. Vi får veta vilken bruttomarginal vi har, returprocent och kundsanskaffnings-kostnader.

Men en sak Zalando inte delar med sig av är mer specifik kunddata. Det är därför vi på lång sikt vill öppna egna Bubbleroom-butiker. Vi vill ge dem en varumärkesupplevelse Zalando inte kan erbjuda.

David Gustavsson
david@ehandel.se