ANNONS

Stegfabriken slår 75 miljoner - tar in ny delägare

Grundarna Peter och Lasse samt nya delägaren Anders Munk

Veteran från Internetstores.

ANNONS

I början av fjolåret så meddelade e-handlaren Stegfabriken att man skulle storsatsa internationellt. Den stora nyheten var dock att den tyska trapp- och stegjätten Dolle hade gått in som delägare och nallat 30 procent av företaget bakom Stegfabriken, som bedriver verksamhet i Danmark, Sverige och Norge.

LÄS ÄVEN: Slog 50 miljoner i bygg-boomen – ny ägare klättrar in i bolaget

Nu meddelar Stegfabriken att de får ytterligare en ny delägare, denna gången handlar det dock mer om kompetens än tillverkningsmuskler. Den som kliver in i Stegfabriken är nämligen Anders Munk.

Anders Munk har stor erfarenhet från e-handeln ute i Europa och har bland annat jobbat på den tyska jätten Internetstores där han stigit i graderna, från landschef i Danmark till internationell chef till Vice President Bike. Han har varit del av styrelsen i Stegfabriken sedan i mitten av förra året och gillade tydligen vad han såg, då han nu köper in sig i bolaget bakom.

Han köper 10 procent av Stepshops ApS, som står bakom alla nätbutikerna.

Jag är imponerad av den positiva utveckling och tillväxt som skapats i Stegfabriken de senaste åren. Trots svåra marknadsförhållanden har teamet lyckats växa både på översta och nedersta raden. Det har de gjort med ett starkt kundfokus och ett starkt team av specialister, säger Anders Munk i en kommentar.

Anders Munk ska inte jobba aktivt i bolaget men ska förstås hjälpa Stegfabriken med expansion och ytterligare internationalisering. Planen är att bli marknadsledande i hela Europa.

Vi är stolta och glada över att både Anders och Dolle A/S kommer att ta del av den fortsatta tillväxtresan för Stepshops ApS. Tillsammans med Dolle A/S har vi lyckats positionera oss starkt i Skandinavien och med Anders i teamet är vi övertygade om att vi kommer att lyckas växa verksamheten ytterligare i nya länder, säger medgrundaren Peter Christensen.

Företaget blundar dock inte för omvärldsklimatet.

Vi är naturligtvis medvetna om att byggbranschen går en oviss framtid till mötes. Därför har vi under det senaste året jobbat hårt för att få på plats rätt team, utöka sortimentet med flera nya huvudkategorier i form av fallskydd och räckeslösningar – och vi är just nu på gång med en mängd spännande produkter inom bland annat trapprenovering, säger Peter Christensen.

Det går dock uppenbarligen inte dåligt för Stegfabriken för Peter Christensen avslöjar för Ehandel att man för första gången kommer att omsätta 75 miljoner (SEK) under räkenskapsåret som slutar den 30 juni. Folk fortsätter alltså att köpa stegar online, även om det är oroligheter i omvärlden.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap