I går så höll Google sin konferens Google Marketing Live 2023 där en rad nyheter presenterades inom sökjättens olika marknadsföringstjänster. Vår Plus-redaktör Ola Andersson har redan börjat gräva ner sig i nyheterna här, och nu lyfter även Google Ads-experten Karl Lindberg sina höjdpunkter från eventet.
Karl Lindberg pekar på fyra AI-nyheter som han tror kommer att förenkla arbetet med Google Ads. Och han verkar ganska nöjda med Googles lanseringar överlag.
Övergripande så känns nyheterna som presenterades på Google Marketing Live positiva för oss marknadsförare, säger han och fortsätter:
De flesta nyheter som introducerades kommer kunna hjälpa marknadsförare att jobba mer effektivt. Och det mest positiva är att de flesta nyheterna är hjälpmedel för att kunna arbeta smartare, inte att allt blir helautomatiserat och black box.
Som vi vet satsar Google stenhårt på AI just nu i skuggan av Microsofts satsningar på ChatGPT och Bing. Och inte oväntat så genomsyrar även AI det mesta som Google lanserade igår på marknadsföringseventet.
AI tillför som mest genom att hjälpa till att avlasta och göra tråkiga arbetsmoment utan att den helt tar bort mänsklig intelligens och kreativitet, säger Karl Lindberg från byrån AdRelevance.
Här delar Karl de fyra AI-nyheter som han tror kan flyga framöver:
1. Google Ads AI som hjälper annonsörer skapa kampanjer
Ett verktyg som kommer ge annonsörer idéer, spara tid och möjlighet att bygga snabbare. Det är inte helautomatiserat utan annonsörerna har kvar den slutgiltiga kontrollen och kan redigera alla förslag innan de går live.
2. Google Product Studio kommer kunna skapa AI-genererade bilder
Det här nya verktyget kommer hjälpa annonsörer att förbättra befintliga produktbilder. Med Product Studio kommer man kunna skapa dynamiska bakgrunder eller ta bort gamla, ej tilltalande bilder, samt även skärpa lågupplösta bilder.
3. Performance Max lägger till generativ AI för att skapa texttillgångar/bilder
Den mest automatiserade typen av Google Ads-kampanj blir ännu mer automatiserad. Annonsörer kan lägga in sin webbplats i Google AI, svara på en handfull frågor och sen kommer texttillgångar och bilder skapas. PMax-kampanjer kan vara jobbiga och tidskrävande att skapa med allt innehåll och alla bilder som krävs. Möjligheten att få hjälp att skapa nytt material är en bra funktion som kommer att spara tid och pengar för många annonsörer.
4. Google Merchant Center Next kommer ersätta Merchant Center under 2024
En enklare version där produkter automatiskt kan fyllas i från en e-handlares webbplats. Detta kommer underlätta för mindre aktörer. Ett orosmoment för byråer och större e-handlare har varit att en del användbara funktioner kommer att tas bort. Google gav följande lugnande besked: "Funktionerna som större e-handlare känner till och älskar kommer inte att försvinna”.