Modehandlarna kämpar vidare för att pressa ned returerna, men det finns mycket kvar att göra. I en enkät som SVT gjort visar det sig att Gina Tricot, Nelly och Boozt är uppe i mellan 35 och 40 procent i andel returnerade varor. Lindex och Kappahl i sin tur är nere i 17 procent.
Trots att det höjts röster för att slopa fria returer, så väljer flera modehandlare att behålla nuvarande system. En av anledningarna till det är att många kunder helt enkelt beställer flera storlekar av samma plagg för att kunna prova ut den rätta hemma. E-handelns idé är just att provrummet kommer hem till kunden.
Att stoppa fria returer är som att lägga handelshinder på e-handeln versus den fysiska handeln. Det handlar ju om kundens bekvämlighet, säger Sandra Gadd, finans- och hållbarhetschef på Boozt, till SVT.
Boozt har istället valt att blockera de kunder som de menar har ett överdrivet returmönster. Totalt är man nu uppe i 42 000 blockerade kunder. Något som man menar sparar på både plånbok och miljö.
Det motsvarar utsläpp från 600 lastbilar per år, som kör fram och tillbaka från vårt lager. De onödiga returerna kostar både pengar och är dåliga för miljön, säger Sandra Gadd.
Det här är dock någonting som långtifrån uppskattas av alla. Särskilt inte de som helt enkelt blir utestängda från att beställa igen.
En del blir förbannade och tycker att de blivit orättvist behandlade, säger Sandra Gadd.